
تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 130 |
تعداد مقالات | 992 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,038,858 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 143,389 |
چالش های پیاده سازی توسعه حرفه ای و منزلت اجتماعی معلمان (نمونه پژوهش: معلمان شاغل در استان تهران) | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
دوره 18، شماره 38، اسفند 1407 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
علی بقایی سرایی* | ||
استادیار ، گروه جامعه شناسی ، دانشکده علوم اجتماعی ، رسانه و ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد تهران مرکزی ، تهران ، ایران (نویسنده | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی چالشهای پیادهسازی توسعه حرفهای و منزلت اجتماعی معلمان پرداخته است. روش پژوهش کیفی و از نوع دادهبنیاد (گرندد تئوری) بوده و جامعه آماری آن شامل معلمان شاغل در آموزش و پرورش استان تهران است. بر اساس اصل اشباع نظری، 19 نفر از این معلمان انتخاب شدند. سوالات مصاحبه با استفاده از روش دلفی و با نظر صاحبنظران طراحی و روایی محتوایی آن توسط خبرگان تأیید شد. پایایی مصاحبهها نیز با استفاده از ضریب کاپا سنجیده شد. گزاره های مفهومی در بخش منزلت اجتماعی و توسعه حرفه ای، در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل و در قالب یک الگوی نظری ارائه شدند. این الگو شامل مقوله هستهای، شرایط علی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها است. نتایج پژوهش نشان داد که توسعه حرفهای معلمان نقش مهمی در ارتقای منزلت اجتماعی آنان دارد. بهرغم چالشهای موجود، بین دو مقوله اصلی پژوهش یعنی توسعه حرفهای و منزلت اجتماعی معلمان رابطهای همافزا و مستقیم وجود دارد. در این رابطه، نقش معلمان بهعنوان عاملان اصلی، تعیینکننده و تأثیرگذار است. این یافتهها نشان میدهد که بهبود شرایط توسعه حرفهای معلمان میتواند به ارتقای منزلت اجتماعی آنان کمک کند و در نهایت به بهبود کیفیت آموزش و پرورش منجر شود. در نتیجه، این پژوهش بر اهمیت توجه به توسعه حرفهای معلمان و نقش آن در ارتقای منزلت اجتماعی آنان تأکید میکند و پیشنهاد میکند که سیاستگذاران و مدیران آموزشی برای بهبود شرایط معلمان و افزایش منزلت اجتماعی آنان، برنامههایی را جهت توسعه حرفهای آنان طراحی و اجرا کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
Education؛ Challenges؛ Professional Development؛ Dignity Transformation؛ Teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 36 |