
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
نیازسنجی آموزشی مهارتهای حرفهای دانشجویان کارشناسی ارشد رشته آماد و پشتیبانی فراجا | ||
آماد و پشتیبانی دفاعی | ||
دوره 3، شماره 5، شهریور 1403 اصل مقاله (879.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا شمس* ؛ سروش بهربر؛ میلاد آقایی | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: در سالهای اخیر معاونت تربیت و آموزش دانشگاه علوم انتظامی امین، با همکاری گروههای صاحب رشته و ردههای متناظر، اقدام به بازنگری برنامههای تفصیلی کرده است. اقدامات دانشگاه در خصوص نیل به مهارتی محور نمودن دورهها، معطوف به مقطع کاردانی و کارشناسی است و در خصوص مقطع کارشناسی ارشد رشته آماد و پشتیبانی هیچگونه نیازسنجی آموزشی صورت نگرفته است. هدف این تحقیق نیازسنجی آموزشی کارشناسی ارشد رشته آماد و پشتیبانی است. روش: این تحقیق از نوع آمیخته با جهتگیری کاربردی محسوب میشود و جهت جمعآوری اطلاعات از روش اسنادی مطالعه متون مقالات، مجلات، اسناد، پایاننامه و رسالهها و روش غیر اسنادی مصاحبه استفادهشده است. بخش کیفی، به تحلیل تم و بر اساس مصاحبه با خبرگان و بخش کمی نیز پیمایشی بود. جامعه آماری در بخش شناسایی مهارتها و اولویتبندی آنها، مدیران کل معاونت آماد و پشتیبانی و کارشناسان فراجا با حداقل مدرک کارشناسی ارشد و 15 سال سابقه فعالیت اجرایی در رسته آماد و پشتیبانی بود و از روش نمونهگیری قضاوتی هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری استفاده شد. همچنین بهمنظور اولویتبندی مهارتها نیز از روش تصمیمگیری چند معیار بهترین-بدترین (BWM) بهرهبرداری شد. یافتهها: یافتههای تحلیل کیفی منتج به شناسایی هفت تم سازنده و 18 تم اولیه حوزه تخصصی شد. بر این اساس، مهارتهای تخصصی دوره کارشناسی ارشد آماد و پشتیبانی دانشگاه علوم انتظامی امین عبارتاند از: نگهداری و تعمیرات، ترابری، آماد، کنترل اموال، استانداردسازی، تأمین و توزیع. همچنین یافتههای تحلیل تم منتج به شناسایی سه تم سازنده و 22 تم اولیه حوزه مهارتهای مشترک شد. بر این اساس، مهارتهای مشترک دوره کارشناسی ارشد آماد و پشتیبانی دانشگاه علوم انتظامی امین عبارتاند از مهارتهای انسانی، فنی و ادراکی. نتیجه دیگر حاکی از آن است که در میان مهارتهای تخصصی شناساییشده، مهارت نت در اولویت نخست و مهارت استاندارسازی در اولویت آخر قرار دارد. در میان مهارتهای مشترک نیز مهارت اداراتی در اولویت نخست و مهارتهای انسانی و فنی در اولویتهای بعدی قرار دارند. نتایج: یافتهها نشاندهنده نگاه ویژه خبرگان آماد و پشتیبانی فراجا در رده و دانشگاه، به امر نگهداری و تعمیرات میباشد زیرا معاونتهای آماد ردههای فراجا بهخصوص در ردههای صفی، در حوزه نت با چالشهایی مواجه میباشند و نیاز روزافزونی به مدیران کارکشتهای دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
نیازسنجی؛ مهارتهای تخصصی؛ مهارتهای مشترک؛ رشته مدیریت آماد و پشتیبانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 17 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 12 |