- احمدی، حبیب (1394)، جامعهشناسی انحرافات، تهران: انتشارات سمت.
- احمدی، حبیب (1396)، نظریههای انحرافات اجتماعی، شیراز: انتشارات زر.
- احمدی، حبیب و مهدی معینی (1394)، «بررسی رابطه مهارتهای اجتماعی و رفتارهای پر خطر نوجوانان: مطالعه موردی شهر شیراز»، مجله پژوهشهای راهبردی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه اصفهان، دوره 4، ش 1، صص24-1.
- ـ احمدی، خدابخش؛ جواد خدادادی سنگده؛ علی ملازمانی؛ مصطفی خانزاده و سجاد امینیمنش (1394)، «رفتار پر خطر نوجوانان: نقش نظارت والدین و همنشینی با همسالان منحرف»، فصلنامه علمی پژوهشهای مشاوره، دوره 12، ش 48، صص20-4.
- اسماعیلزاده، هاجر؛ مسعود اسدی؛ میرنادر میری و مریم کرامتکار (1393)، «بررسی رفتارهای پر خطر در بین دانشآموزان دبیرستانی در قزوین»، مجلة همهگیری، ش 10، دوره 3، صص 75 تا 82.
- دواس، دی. ای (1394)، پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی.
- رحیمی، علیرضا؛ یدالله خرمآبادی؛یاور نوابی و راهله معین (1395)، «بررسی میزان تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش رفتارهای خطرساز دانشآموزان پسر دوره متوسطه در معرض خطر»، مجله پژوهان، دوره 15، ش 1، صص52-44.
- رضایی، براتعلی و حسین صاحبدل (1395)، «اثربخشی آموزش مهارتهای هوش معنوی بر کاهش رفتارهای پر خطر دانشآموزان پسر دوره متوسطة دوم»، پنجمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
- سازمان ملی جوانان (1399)، پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای جوانان ایران، تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات.
- شولتز، دوان و سیدنی الن شولتز (1398)، نظریه شخصیت، ترجمه یحیی سیدمحمدی، تهران: ویرایش.
- شهبازیان خونیق، آرش؛ امید حسنی و سمیرا سلیمانی (1396)، «بررسی نقش هوش اخلاقی و اجتماعی در رفتارهای پر خطر دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال تحصیلی
96-1395»، مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دوره 17، فروردین، صص52-39.
- شومیکر، دونالد. جی (1397)، نظریههای بزهکاری، ترجمة صغری ابراهیمی قوام، تهران: انتشارات دانشگاه علوم انتظامی.
- صدیق سروستانی، رحمت الله (1388)، آسیبشناسی اجتماعی (جامعهشناسی انحرافات اجتماعی)، تهران: سمت.
- علیزاده، سیما؛ غنچه راهب؛ زهرا میرزایی و سمانه حسینزاده (1399)، اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی بر گرایش به رفتارهای پرخطر نوجوانان پسر مراکز شبانهروزی بهزیستی در شهرهای سبزوار و مشهد، فصلنامه دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دوره 21، ش 1.
- کردنوقابی، رسول؛ شهریار مرادی و آرزو دلفان بیرانوند (1396)، «خشونت در مدرسه: نقش توانایی همدلی، مهارتهای ارتباطی و حل تعارض در کاهش رفتارهای خشونتآمیز نوجوانان»، دوفصلنامه روانشناسی معاصر، دوره 12، ش 2، صص 185-172.
- کارتلج، گندلین و جوان. اف میلبرن (1395)، آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان، ترجمه محمدحسین نظرینژاد، مشهد: نشر آستان قدس رضوی.
- مرزبان، آمنه؛ مهران برزگران؛ مریم ایاسی؛ هادی مرزبان؛ سمانه دلاوری و وحید رحمانیان (1395)، «شیوع رفتارهای پرخطر در نوجوانان دانشآموز مقطع دبیرستان شهر قم»، مجله علوم دارویی پارس، ج 16، ش 3، صص 1 تا 8.
- محمدی اصل، عباس (1385)، بزهکاری نوجوانان و نظریههای انحراف اجتماعی، تهران: نشر علم.
- وجدانی، نجمه (1397)، «پیشبینی گرایش به رفتارهای پرخطر بر اساس تحمل بلاتکلیفی و پیوند والدینی در نوجوانان»، مجله پژوهش در نظامهای آموزشی، دوره 12، بهار، صص1150-1137.
- هارجی، اون؛ کریستین ساندرز و دیوید دیکسون (1392)، مهارتهای اجتماعی در ارتباطات میانفردی، ترجمه خشایار بیگی و مهرداد فیروزبخت، تهران: نشر رشد.
- Brown, M. R., Benoit, J. R., Juhas, M., Lebel, R. M., Mackay, M., Dametto, E., … & Greenshaw, A. J. (2015). Neural correlates of high risk behavior tendencies and Impulsiveity in an emotional Go/No Go fMRI task. Frontiers in Systems Neuroscience, 9, 24.
- El Mhamdi, S., Wolfcarius-Khiari, G., Mhalla, S., Salem, K. B., & Soltani, S. M. (2011). Prevalence and predictors of smoking among Adolescent schoolchildren in Moastir, Tunisia. Eastern Mediterranean health Journal, 17(6), 523.
- Han, Y., Grogan-Kaylor, A, Bares, C., Ma, J., Castillo, M, Delva, J (2012). Relationship between discordance in parental monitoring and behavioral problems among Chilean Adolescents .Children and youth services review. 34: 783-789.
- Henneberger, A.K., Verga, S. M., Moudy, A. & Tolan, P. H. (2016). Family Faunctioning Andhigh risk Adolescentsaggressive Behavior: Examining Effectsby Ethnicity . Journal of youth and Adolescents, 45(1), 145-155.
- MacCauley, E., Gudmundsen, G., Schloredt, K., Martell, C., Rhew, I., Hubley, S.,& Dimidjian , S. (2016). The Adolescent Behavioral Activation Program: Adapting Behavioral Activation as a Treatment for Depression in Adolescence. Journal of Clinical Child & Adolescent Psycology. 45 (3). 291-304.
- Thio, Alex (2018). Deviant Behavior. 6th ed. Boston: Allyn & Bacon.
- S.R & Sabby .C.M (2003) Explicating Communicative Competence as Theoretical Term in J. O. Green & B. R. Burleson (Eds). Handbook of Communication & Social Interaction Skills. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, P:3-50.
|