
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 125 |
تعداد مقالات | 968 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,001,695 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 138,234 |
ادبیّات فارسی و تعلیم و تربیتِ دینی؛ با محوریّتِ کتابهایِ فارسیِ دورة متوسّطة اوّل | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
مقاله 7، دوره 10، شماره 21، شهریور 1399، صفحه 203-265 اصل مقاله (614.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سید یاسر نوروزیان1؛ احمد رنجبر* 2؛ حسین آقاجانی مرسا3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استاد تمام گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه جامعهشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
با مطالعة کتابهای قدیم و جدید فارسیِ دورة متوسّطة اوّل، مشاهده میشود که در آنها از مضامین ارزندهای، چون: عشق به خداوند بلندمرتبه، پیامبر و امامان معصومـ عَلَیْهِمُالسَّلام ـ ، غنیمت شمردن فرصت حیات؛ شهادت و... سخن رفته است. هرچند بار تربیتی و معنویِ کتابهای فارسی کنونی درخور توجّه است، امّا جای خالیِ برخی از مطالب، در آنها احساس میشود. از اینرو، همراه با نقد و بررسی برخی از درسهای کتابهای فارسی این دوره، برخی از اشعار و نوشتهها نیز برای اینکتابها پیشنهاد شده است. این نقد و بررسی بر اساس شش مؤلفۀ برگزیدهشدة اثرگذار در امرِ تعلیم و تر بیتِ دینی دانشآموزان انتخاب شده استکه عبارتاند از: یاد مرگ و قیامت (و شهادت)، عبادت عاشقانه، پرهیزکاری و خودسازی، ادب، چشمِ دل و مهدویّت. از میان این مؤلّفهها، مؤلفۀ «یاد مرگ و قیامت (و شهادت)» با 24 بار دفعات تکرارِ در اسناد، بالاترین بسامد را داراست که بیانگر اهمّیّت این موضوع در نظر مؤلّفان است. هدف از این پژوهش که به روشِ تحلیلِ محتوایِکیفی انجام گرفته است، پاسخ به این پرسش استکه چگونه باکمک این مؤلّفهها و مطالب پیشنهادی میتوان دانشآموزانی دینباور و پرهیزکار تربیت کرد؛ چرا تا به حال، در این زمینه، چندان موفّق نبودهایم. پس از مطالعاتِ نظری (و در برخی از موارد، میدانی)، و تجزیه و تحلیل مطالب جمعآوریشده، این نتیجه به دست میآید که یکی از بهترین راههای مقابله با آسیبهای اجتماعی و هجمههای اعتقادیِ روزافزون، افزایش معرفت دینی دانشآموزان با استفادة هوشمندانه از مطالب کتابهای فارسیِ این دوره، به ویژه مؤلفۀ «یاد مرگ و قیامت (و شهادت) است؛ و نیز توجّه به عوامل مهمّ ِدیگری که در این معرفتافزایی سهیم خواهند بود. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت دینی؛ معلّم؛ دانشآموز؛ کتابهای قدیم و جدید فارسی؛ متوسّطة اوّل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13,444 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 361 |