
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
بررسی اثربخشی امربهمعروف و نهیازمنکر بر همدلی و سازگاری اجتماعی (مطالعه موردی: دانشآموزان متوسطه دوم شهرستان میناب) | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
دوره 7، شماره 16، اسفند 1396، صفحه 37-57 اصل مقاله (375.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عباس زارعی1؛ ابوالقاسم عاصی* 2 | ||
1دانشگاه ازاد اسلامی یزد | ||
2استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی امربهمعروف و نهیازمنکر بر همدلی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان متوسطه دوم شهرستان میناب با روش نیمه آزمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان پسر متوسطه دوم شهرستان میناب است که برای انتخاب نمونه، با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، ابتدا از 100 نفر از آنان پیش آزمون به عمل آمد و پس از تصحیح پرسشنامههای پیش آزمون، 40 نفر (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر به عنوان گروه گواه یا کنترل) انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه 21 سؤالی همدلی مارک دیویس (1983) و پرسشنامه روانی کالیفرنیا کلارک و همکاران (1953) 40 سؤالی که مرتبط با سازگاری اجتماعیاند، استفاده شد. در این پژوهش، پایایی پرسشنامه همدلی و سازگاری اجتماعی با روش آلفای کرونباخ، به ترتیب برابر با 81/0 و 88/0 به دست آمد. در تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون باکس و تحلیل کوواریانس استفاده شد.نتایج نشان داد که آموزش امربهمعروف و نهیازمنکر بر همدلی و سازگار اجتماعی دانشآموزان اثری معنادار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
امربهمعروف؛ نهیازمنکر؛ همدلی؛ سازگاری اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10,422 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 221 |