
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
سواد رسانهای و شهروندان طراز تمدن نوین اسلامی | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 7، شماره 15، شهریور 1396، صفحه 85-115 اصل مقاله (410.72 K) | ||
نویسندگان | ||
اردشیر زابلی زاده1؛ محمد قلی میناوند چال* 1؛ فریبا برومندان2 | ||
1دانشگاه صدا و سیما | ||
2دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
این مقاله به تبیین مقوله سواد رسانهای به معنای درک مفاهیم و سیاستهای حاکم بر رسانهها و روش استفاده مناسب و منتقدانه از آنها و نیز نقش و اهمیت این مقوله در شکلگیری تمدن اسلامی میپردازد. این پرسش که توسعه تمدن اسلامی چرا و چگونه به تعمیم و گسترش سواد رسانهای نیازمند است، رابطه وثیقی با ویژگیهای شهروندان و اعضای این جامعه آرمانی دارد. در این نوشتار میکوشیم مزایای وجود سواد رسانهای را در جامعه نشان داده، فرضیه خود را درباره لزوم وجود سواد رسانهای در جامعه اسلامی و تأثیر آن در توسعه فرهنگ و تمدنسازی اثبات کنیم و نیز نقش و تأثیر سواد رسانهای را از منظر افزایش دانش رسانهای عمومی، افزایش درک اهداف رسانهای و افزایش رفتار انتقادی در توسعه تمدن اسلامی تبیین کنیم. در این زمینه، از روش کتابخانهای و اسنادی برای آزمون فرضیه کمک گرفته شده است. برآیند مقاله نشان میدهد که توجه ویژه به سواد رسانهای جزء ضروری و اجتنابناپذیر زندگی در جامعه اسلامی است و آموزش و تعمیم سواد رسانهای لازمه توسعه فرهنگ و تمدنسازی است. بر همین اساس، راهکارهای مناسب برای ایجاد سواد رسانهای در جامعه به منظور تشکیل تمدن اسلامی پیشنهاد شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد رسانهای؛ توسعه پایدار؛ توانمندسازی؛ تمدن نوین اسلامی | ||
مراجع | ||
39. Alamgir, Mohiuddin (1988). Poverty Alleviation through Participatory Development.#
40. Aufderheide, P. (1993). Media Literacy: A Report of the National Leadership Conference on Media Literacy, Aspen, CO, Aspen Institute.#
41. Angell, H. (2005). what music videos teach at-risk adolescent girls; making a case for media literacy curriculum, a doctoral dissertation ofPhilosophy. University of Florida.#
42. Carlsson, U. & Feilitzen, C. V. (2006). In the Service of Young People? Studies and Reflections on Media in the Digital Age, Goteborg, Nordicom, International Clearin-ghouse on Children, Youth and Media.#
43. Christ, W. & Potter, W. J. (1998). Media literacy, media educational the academy, Journal of communication 48, 5-13.#
44. Commission of the European Communities (2007). A European approach to media literacy in the digital environment, Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. Brussels.#
45. Commission of the European Communities (2007). Report on the results of the public consultation on media literacy. Brussels.#
46. Culver, S. & Hobbs, R. & Jensen, A. (2010). Media Literacy in the United States. International Media Literacy Research Forum.#
47. DCMS (2001). Media Literacy Statement: 2001, London, Department for Culture, Media and Sport.#
48. Domaille, K. & Buckingham, D. (2001). Youth Media Education Survey 2001, Paris, UNESCO.#
49. Duncan, B., Ed, (1989). Media Literacy Resource Guide, Toronto, Ontario Ministry of Education.#
50. Grov, P. B., Webster, S. (1971). Third New International Dictionary of the English Language: an abirdinged, Springfield M. A Merriam.#
51. Gladwin, Thomas N. Kennelly, James J. Krause, Tara- Shelomith (1995). Shifting Paradigms for Sustainable Development: Implication for Management Theory and Research, Academy of Management Review, 20#
52. Hobbe & Frost (2003). Measured Multi-modal Comprehension & Analysis of Treatment & Control gGroup of Grade, 11 Concord High School. Education media International.#
53. Hobbs, R. & Jensen, A. (2009). What's Really Best for Learning? Journal of Media Literacy Education 1(1), 1 -11.#
54. Huesca, Robert (2003). From Modernization to Participation The Past and Future of Development Communication in Media Studies, in A Companion to Media Studies, edited by Angharad N. Valdivia, Malden and Oxford: Blackwell Publishing.#
55. Kahne, J. (2011). Digital Opportunities for Civic Education, In Civics 2.0: Citizenship Education for a New Generation, 1–28, American Enterprise Institute.#
56. Kahne, J., Middaugh, E., Lee, N-J. & Feezell, J. T. (2011). Youth online activity and exposure to diverse perspectives, New Media & Society, 14(3), 492–512.#
57. Kahne, J. & Middaugh, E. (2012). Digital media shapes youth participation in politics, Phi Delta Kappan.#
58. Krucsay, S. (2006). InterPlay Human Rights – Media Literacy – Empowerment - An Area of Conflict or an Area of Hope? Pan-European Forum on “Human Rights in the Information Society: Empowering children and young people, Yerevan, Armenia, Council of Europe.#
59. Lealand, G. (2008). A Success Story: Media Teaching in New Zealand, Media Education in Asia C. K. Cheung.#
60. Lee, J. A. (2001). The Empowerment Approach to Social Work Practice: Building the beloved Community. New York. Columbia University Press.#
61. Livingstone, S. (2004). Media Literacy and the Challenge of New Information on Communication Technologies, the Communication Review 7: 3-14.#
62. Livingstone, S. & Couvering, E. V. et al, (2005). Adult Media Literacy: A review of the research literature, London, Ofcom.#
63. Melhem, Y. (2004). The Antecedents of Customer Contact Employees Empowerment, Employee Relation”V.26. N. 1.#
64. Myrdal, G. (1975). Against the Stream, Critical Essays on Economics, The Macmillan Press LTD, London.#
65. Ofcom (2004). Ofcom’s Strategy and Priorities for the Promotion of Media Literacy - A statement. Office ofCommunications, London.#
66. Ofcom (2008). Model Presented, At the International Media Literacy Research Forum, London, May 14-16.#
67. Piette, J. & Giroux, L. (2001). The Theoretical Foundations of Media Education Programs, In R Kobey, Media Sliteracy in the information age, New Brunswick, NJ Transaction.#
68. Rappaport, J. (1994). Studies in Empowerment: Introduction to the Issue. In J.#
69. Rogow, Faith (2009). "Teaching Media Literacy in Less Than an Hour "Journal of Media Literacy Education, 72-74.#
70. Ruminski, H. & Hanks, W. (1995). Critical Thinking Lacks Definition and Uniform Evaluation Criteria. Journalism and Mass CommunicationEducator. 50, 4-10.#
71. Scoot, B. G. & Gronin, M. J. (2002). Mobile Aplication Development with SMS, New York, MC Grow-hill.#
72. Speer, P. W. & Hughey, J. (1995). Community Organizing: An Ecological Route to Empowerment and Power, American Journal of Community Psychology, 23.#
73. Thoman,Elizabeth (1995). Media Literacy as Violence Prevention.#
74. Thoman, Elizabeth (1995). The 3 stage of media literacy.#
75. Universidad Autonoma de Barcelona (2007). Media Literacy Profile, EUROPE, Brussels, Commission of the European Communities.#
76. "UNESCOMedia Literacy". http://portal.unesco.org/ci/en/ev.php, Retrieved 2012, 04-25.#
77. WCED (World Commission on Environment and Development) (1987). Our Common Future (Brundlandt Report),World Commission on Environment and Development, Oxford, Oxford University Press.#
78. Zerolab.info. Cscym.zerolab.info. Retrieved on 2011-12-21.# | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10,276 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 206 |