
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
رابطه بین استفاده از برنامههای ماهواره و هویت فرهنگی جوانان (مورد مطالعه: جوانان شهرستان شوش) | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 15، شهریور 1396، صفحه 55-84 اصل مقاله (521.36 K) | ||
نویسندگان | ||
عبدالرضا نواح؛ زیبا دمادم* | ||
دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه استفاده از رسانه ماهواره بر هویت فرهنگی جوانان شهر شوش میباشد. به لحاظ نظری، برای بررسی این رابطه از دیدگاههای تلفیقی صاحبنظران جهانی شدن در حوزه ارتباطات و نیز نظریهپردازان وابسته به صنایع فرهنگی، و نظریه جامعه اطلاعاتی در خصوص پیامد این رسانهها استفاده شده است. روش پژوهش، پیمایشی بوده و برای بررسی فرضیهها از آزمون همبستگی پیرسون و جهت گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام جوانان 16 تا 35 سال شهر شوش است که از میان آنها 384 نفر براساس فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادهها، با استفاده از نرمافزار spss صورت گرفت. نتایج نشان دادند بین استفاده از برنامههای ماهواره و چگونگی گذران اوقات فراغت، عدم پایبندی به زبان بومی و سبک ازدواج غیر سنتی رابطهای معنادار و مثبت وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از مدل رگرسیونی حاکی از آن است که بین استفاده از ماهواره با هویت فرهنگی بومی جوانان رابطه معناداری وجود دارد که به نوبه خود نشانگر تغییر رفتار جوانان به سمت الگوهای جدید است. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت؛ هویت فرهنگی؛ ماهواره؛ جهانی شدن؛ جوانان شهر شوش | ||
مراجع | ||
19. Amber, Haque (2005). Preserring cultual ldentity in the challenges to themirati you the pepartm ent of psychology , uae university#
20. Atton, Chris (2001). Alternative Media, London: Sage Publications.#
21. Barker, Chris (2002). Television, Globalization and CulturaLIdentities, London: Open University Press.#
22. Barker, Chris (2002). Television, Globalization and Cultura LIdentities, London: Open University Press.#
23. Cappella, N. (2002). "Cynicism and Social Trust in the New Media" EnvironmentJournal of Communication, Vol. 52, No. 1,#
24. castells, m (1997). The power of ldentityrol. It of the in formationAge. Economy , society and calturoyford black well.#
25. Daphne, Jameson (2007). "Reconceptualizing Cultural Identity and Its Role In Intercultural Business Communication", The Journal of Business Communication.#
26. Davis, S. S. and Davis, D. A. (1989). Adolescence in a Moroccan town: Making social.#
27. Deflor, M.. and Rokeach S, B. (1982). "Theories ofmass communication", Longman. U. S. A.#
28. Dinesh, Bhugra and et al. (1999). "Cultural Identity and Its Measurement: A Questionnaire for Asians", International Review of Psychiatry11, 2/3.#
29. Dowing, yohn and et al. (1995). "Questioning the media", 2hd edition. sage publication.#
30. Dumazdier, Juffer (1979). "Leisure Encyclopedia", New York and London: Collier.#
31. Jacobson, B. (1998). "The social psyehology of thecreation of a sportsfa identity, A the oretical Review of the literature identity theory and social identity theory", university of Connecticut.#
32. Kluver, R. (2002). Globalization, informatization and intercultural communication, Oklahoma city university.#
33. Mcquail, D. (1994). Media Performance: Mass Communication and the Public Interest. London: SAGE Publications.#
34. New Brunswick: Rutgers University Press.#
35. Pawanteh, Latiffah (2006). Insearch of calturalre sewbia nces: the cones quences of media consumption a mony young aduits in malaysiu.#
36. Ritzer George (1988). "Contempor ary sociological", theory ,new yourk, - mcruw hill publishing company.#
37. Tomlinson, J. (1999). Globlalization and culture dentity cambiridge: politypress.# | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10,441 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 159 |