
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
بررسی و تحلیل محتوای کتب درسی دوره ابتدایی از حیث توجه به آموزههای انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر نظرات شهید مطهری در کتاب پیرامون انقلاب اسلامی | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 14، اسفند 1395، صفحه 175-196 اصل مقاله (290.45 K) | ||
نویسندگان | ||
مقصود امین خندقی* ؛ حمیده پاک مهر؛ محمود سعیدی رضوانی؛ سید جواد قندیلی | ||
دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر با هدف بررسی و تحلیل میزان توجه به آموزههای انقلاب اسلامی در محتوای کتب درسی دوره ابتدایی صورت گرفت. روش مطالعه، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و جامعه آماری شامل تمام کتب پایه اول تا ششم دوره ابتدایی بود که برای نمونه، کتابهای فارسی بخوانیم، هدیههای آسمان و مطالعات اجتماعی پایههای اول تا ششم به صورت هدفمند انتخاب شدند. سپس براساس نظرات شهید مطهری چهار مقوله عدالت اجتماعی، استقلال، آزادی و معنویت اسلامی به عنوان ارزشهای بنیادین انقلاب اسلامی شناسایی و چکلیست محققساختهای با نُه زیرمقوله و پنجاه مفهوم کلی طراحی شد. نتایج تحلیل محتوا نشان داد صرفاً در کتب فارسی پایه اول، هدیههای آسمان پایه پنجم و مطالعات اجتماعی پایه چهارم مقولههای شناساییشده مورد توجه قرار گرفته است. به علاوه، از 170 مفهوم شناساییشده در این زمینه، بیشترین مفاهیم مربوط به مقوله معنویت اسلامی (95 مفهوم) و سپس مقوله استقلال (66 مفهوم) بود. در حالی که مفاهیم مرتبط با مقوله آزادی (4 مفهوم) و عدالت اجتماعی (5 مفهوم) اندک بود. با عنایت به یافتههای حاصل، توجه به آموزههای انقلاب اسلامی در سازماندهی محتوای کتب درسی دوره ابتدایی به طراحان و مؤلفان این کتب توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزههای انقلاب اسلامی؛ تحلیل محتوا؛ کتاب درسی؛ گفتمانسازی | ||
مراجع | ||
31. Dogbey, J. K. (2010). Concepts of variable in middle-grades marhematics textbooks during four ears of mathematics education in the United states. Graduate school Theses and Dissertations. http://scholarcommons. usf.edu/etd/1615.#
32. Eisner, E. (2002). The Educational Imagination: On the Design and Evaluation of School Programs, 3rd edn, Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.#
33. Marsh, Colin J. (2009). Key Concepts for Understanding Curriculum Teachers' Library, 4th Ed, London: Taylor & Francis Routledge.#
34. Paivarinta, T. & Munkvold, B. E. (2005). Enterprise content management: an integrated perspective on information management. 38th Hawaii international conference on system sciences. Hawaii.# | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10,566 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,308 |