
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
شناسایی و اولویتبندی ابعاد و مؤلفههای فرهنگی- اجتماعی مؤثر بر مدیریت جهادی در نظام اداری دانشگاهها: رویکردی میانرشتهای | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
مقاله 7، دوره 6، شماره 13، شهریور 1395، صفحه 163-191 اصل مقاله (671.08 K) | ||
نویسندگان | ||
محمد سعید تسلیمی1؛ خلیل نوروزی1؛ محمد عبدالحسین زاده* 2 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2دانشگاه امام صادق (ع) | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش شناسایی و اولویتبندی ابعاد و مؤلفههای فرهنگی- اجتماعی مؤثر بر مدیریت اداری جهادی در دانشگاهها بوده است که با توجه به نیاز کشور به مدیران دارای این روحیه برای پیشبرد ملی و بینالمللی اهداف و مقاصد والای نظام جمهوری اسلامی، دارای اهمیت بسیاری است. در این پژوهش بعد از تشکیل پنل خبرگان براساس روش گروه کانونی به تقلیل اولیه و متناسبسازی فهرست ابعاد و مؤلفههای فرهنگی- اجتماعی ارائهشده توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام شد. درخت تصمیم منتج از مرحله گروه کانونی، پس از تأیید کلی خبرگان مبنای طراحی پرسشنامه قرار گرفت. پرسشنامه طی طیف لیکرت 5 تایی در اختیار مدیران اداری دانشگاهی مشهور به فعالیتهای جهادی قرار گرفت که 14 پرسشنامه صحیح و قابل اتکا عودت یافت و مبنای تحلیل پژوهشگران قرار گرفت. تحلیل ابعاد فرهنگی- اجتماعی با تکیه بر روش TOPSIS انجام شد. براساس نتایج بهدستآمده نظم اجتماعی، اخلاق و وحدت و انسجام مهمترین ابعاد، و شجاعت، فداکاری، توجه به خودسازی، مسئولیتپذیری، فرهنگ جهادی و بسیجی، روحیه جهادگری و مبارزه از مهمترین مؤلفههای فرهنگی- اجتماعی مؤثر بر تحقق مدیریت جهادی در دانشگاهها محسوب میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت جهادی؛ مدیریت اداری؛ میانرشتهای؛ فرهنگی- اجتماعی؛ گروه کانونی؛ روش TOPSIS | ||
مراجع | ||
20. Corbetta, P. (2003). Social Research; Theory, Methods and Techniques, Sage Publications, London.
21. Creswell, J., W. and V. L Plano Clark, (2007). Designing and Conducting Mixed Methods Research, London: Sage Publication Inc.
22. Fritz Morstein Marx, Ed, Elements of Public Administration (1963) 2nd Ed (Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall,), p.4
23. Garcia- Alvarez, E. and Lopez- Sintas, J., (2002). Contingency Table: A Two-way Bridge between Qualitative and Quantitative Methods, Field Methods, 14: 270- 287
24. James W. Davis, Jr (1949) Policy and Administration (University, AL: University of Alabama Press.
25. Jantsch, E. (1970). Inter- and trans disciplinary university: A systems approach to Education and innovation. Policy Sciences, 1, 403–428.
26. Kitzinger, J., Barbour, R.S., (1999). Introduction: the challenge and promise of focus groups. In: Barbour, R.S., Kitzinger, J. (Eds.), Developing Focus Group Research. Sage Publications, London.
27. Moran, J. (2002). Interdisciplinary. New York: Routledge.
28. Patton, M. (1987). How to Use Qualitative Methods in Evaluation, London: Sage.
29. Silva, E.G., Teixeira, A.A.C., (2008). Surveying structural change: seminal contributions and a bibliometric account. Structural Change and Economic Dynamics 19, 273–300.
30. Tashakkori, A., and C. Teddlie (2003). "Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Research", First Edition, Sage Publication Inc. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10,296 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 289 |