
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
شناسایی و تبیین نقطه اهرمی فرهنگی در مدیریت یادمانهای دفاع مقدس | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 13، شهریور 1395، صفحه 81-100 اصل مقاله (320.75 K) | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا قائدعلی* 1؛ میثم لطیفی2؛ محمد سهیل سرو3 | ||
1دانشگاه جامع | ||
2دانشگاه امام صادق (ع) | ||
3دانشگاه علامه طابطبایی | ||
چکیده | ||
راهیان نور یک نوآوری موفق از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در موضوع گردشگری است که توانسته با بهرهگیری از فرهنگ ایثار و شهادت، تأثیر بسزایی در فرهنگ عمومی و نسل جوان کشور بگذارد. در این میان، یادمانهای راهیان نور هماکنون به عنوان یک مجموعه فرهنگی، نقش حلقه اتصال زنجیره فعالیتهای فرهنگی را در راستای تأثیرگذاری بر روی مخاطبان راهیان نور ایفا میکند. هدف این پژوهش، شناسایی موقعیتی (نقطه اهرمی) است که تغییرات کوچک در مدیریت فرهنگی یادمان، آثار فرهنگی بزرگی را در مخاطبان میگذارد. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، در سه گام با بهرهگیری از تحلیل محتوای کمی، تکنیک خط داستان و تجزیه و تحلیل مضمون، یافتههای تحقیق استخراج و سامان یافت. دادههای تحقیق در گام اول و دوم به صورت مصاحبههایی نیمهساختاریافته با 70 نفر و در گام سوم با 27 نفر از خبرگان و دستاندرکاران راهیان نور گردآوری شدهاند. نتیجه پژوهش حاضر نشان میدهد «فضاسازی در یادمانهای دفاع مقدس» نقطه اهرمی فرهنگی در مدیریت یادمانها است که با یادآوری دوران دفاع مقدس و القای معانی و محتوا به صورت ناخودآگاه (ادراک غیرمستقیم) از طریق ارتباط با محیط یادمان بیشترین اثر را بر زائران دارد. فضاسازی در یادمان های دفاع مقدس دربردارنده ابعاد اساسی شامل: گویاسازی (بازسازی و حفظ آثار دفاع مقدس)؛ طراحی و ایجاد؛ نشانهگذاری و 4- پویایی یادمان (زنده بودن) است که باید در سیاستگذاریها و اجرا مدنظر قرار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
راهیان نور؛ نقطه اهرمی؛ دفاع مقدس؛ گردشگری جنگ؛ گردشگری؛ مدیریت اسلامی | ||
مراجع | ||
29. Bodie, Zvi, Alex Kane and Alan J. Marcus, Investments, McGraw-Hill/Irwin (June 18, 2008).
30. Brigham, Eugene F., Fundamentals of Financial Management (1995). South-Western College Pub Michigan.
31. Creswell, J. W. (2005). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (2nd edition).
32. Hatch, M. (1997). Organization theory: Modern, symbolic and postmodern. Oxford: Oxford University Press.
33. Irene Wei Kiong Tinga (2015). Noor Azlinna Binti Azizanb, Qian Long Kweha, B., The relationship between CEO Personal Characteristics and Financial Leverage Decision., World Conference on Technology, Innovation and Entrepreneurship Upper Echelon Theory Revisited: 686-694.
34. Mulcahy, Kevin V., Cultural Policy, in Peter, Guy B., Pierre, Jon (ed.) (2006). Handbook of Public Policy, London, SAGE Publications.
35. Philip. R. (2012). “Dark Tourism and Other Death”, Annals of Tourism Research, Vol. 39, No. 3.
36. Ryan, C. (2007). The Battlefield Tourism: history, place and interpretation, UK: Elsevier.
37. Schein Edgar H. (1985). Organizatinal Culture and Leadership: A Dynamic View; Jossey- Bass Publisher.
38. Seaton, A. V. (1996). “From Thanatopsis to Thanatourism”, International Journal of Heritage Studies 2, 234.
39. Sharpley, R. & Stone, P. (2008). “Consuming Dark Tourism: A Thanatological perspective”, Annals of tourism Research, Vol. 35, pp. 574-595.
40. Smith Valene (1998). “War and Tourism, an American Ethnography”, Annals of Tourism, Vol. 25, No. 1, pp. 202 - 227.
41. Stone, P. (2006). “A Dark Tourism Spectrum”, an Interdiciplinary International Journal, Vol. 52, p. 145.
42. Tarlow, P. (2005), Dark Tourism. Novelli, M. (edited) Niche tourism: Contemporary issues, trends and cases. Oxford: Elsevier Buterworth-Heinemann. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10,257 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 184 |