
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
بررسی جایگاه الگوی مفهومی فرهنگ ایثار و شهادت و ارزیابی میزان تحقق آن در اهداف مصوب دوره متوسطه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 12، اسفند 1394، صفحه 1-22 اصل مقاله (237.82 K) | ||
نویسندگان | ||
علی مقدم زاده* ؛ حسن نجفی؛ مهدی سبحانی نژاد | ||
دانشگاه شاهد | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه الگوی مفهومی فرهنگ ایثار و شهادت و ارزیابی میزان تحقق آن در اهداف مصوب دوره متوسطه جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. روش پژوهش توصیفی شامل تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا و رویکرد آن کاربردی است. جامعه پژوهشی شامل متون مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت و نیز متن اهداف مصوب دوره متوسطه است که با توجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعه پژوهشی، از نمونهگیری صرفنظر شده و کل جامعه آماری مورد بررسی واقع شده است. ابزارهای اندازهگیری، فرم فیشبرداری و سیاهه تحلیل محتوا بوده است. دادههای اسنادی به شیوه کیفی و دادههای تحلیل محتوا با استفاده از شاخصهای توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفتهاند. عمدهترین یافتههای پژوهش بیانگر آن است که: 1. چارچوب مفهومی فرهنگ ایثار و شهادت پس از بررسی مدارک و مستندات مرتبط در 4 محور و 43 مؤلفه تدوین شد. 2. در مجموع 38 مرتبه به مؤلفههای فرهنگ ایثار و شهادت توجه شده که میزان فراوانی آن در اهداف اعتقادی، اخلاقی، علمی و آموزشی، فرهنگی و هنری، اجتماعی، زیستی، سیاسی، اقتصادی به ترتیب 7، 8، 0، 1، 8، 1، 9، 4 است. 3. در بین محورهای مورد بررسی، صفات عملی ایثار و شهادت با میزان بار اطلاعاتی 842/0 و ضریب اهمیت 711/0 بیشترین توجه را به خود اختصاص داده، این در حالی است که به محور پیامدهای فردی و اجتماعی ایثار و شهادت با میزان بار اطلاعاتی 003/0 و ضریب اهمیت 003/0 توجه بسیار کمتری شده است | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ ایثار و شهادت؛ اهداف مصوب؛ دوره متوسطه؛ تحلیل محتوا | ||
مراجع | ||
31. Eisner, E, W (2002). The educational imagination: on the desing and evaluation of school programs. New York: Macmillan.
32. Giroux, H, A (1992). The emancipation of teaching. Boston: Allyn and Bacon.
33. Midgley, C. & Anderman, E, L (2003). Differences between elementary and middle school teachers and students. Journal of Early Adolescence, Vol. 15, N. 1.
34. Niemi, H.G. & Junn, J (1993). Civic Sources and Political Knowledge of School. Seniors, Paper Presented at The Annual Meeting Of American Political Science Association, Washington, DC, September2.
35. Ryba, R (1997). Education, Democracy and Development: An International Perspective. London: Springer Science & Business Medi.
36. Tisdell, E, J (2003). Exploring Spirituality and Culture in Adult and Higher Education. San Francisco: Jossey – Bass. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10,466 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 163 |