
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
بررسی ساختار روایی فیلمنامههای برتر جشنواره مقاومت دفاع مقدس دهه90 "فیلمنامه شیار 143 و روزهای زندگی" بر اساس الگوی فیلمنامهنویسی «سید فیلد» | ||
مطالعات دفاع مقدس و نبردهای معاصر | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 11، اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سمیرا استواری* 1؛ زهرا غریب حسینی2؛ نرگس باقری3 | ||
1کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ,ولیعصر(عج) رفسنجان، ایران. Samiraostovari95@yahoo.com | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران. | ||
3دانشیار زبان و ادبیات فارسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ولی عصر (عج)، رفسنجان، ایران. bagheri@vru.ac.ir | ||
چکیده | ||
فیلمنامههای شیار 143 اثر نرگس آبیار و روزهای زندگی اثر پرویز شیخ طادی؛ برترینهای جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در دهه 90 به شمار میآیند. از آنجایی که فیلمنامه داستانی است عینی که به وسیله تصویر و گفتگو برای اجرا نوشته میشود، ساختاری دراماتیک دارد. سید فیلد معتقد است با شناخت قوانین حاکم بر عناصر فیلمنامه و رعایت رابطه جزء و کل، میتوان ساختار دراماتیک داستانی خلق کرد. از منظر وی این ساختار دارای سه پرده است و مهمترین ویژگی پرده اول، معرفی شخصیت و بیان موضوع است. پرده دوم بر مقابله و کشمکش تأکید دارد و در پرده سوم، راه حلی برای مشکل ارائه میشود. بعد از بررسی ساختار سه پردهای فیلمنامههای مذکور بر اساس الگوی سید فیلد مشخص شد که این دو فیلمنامه ساختاری سه پردهای دارند زیرا در آنها یک قهرمان مفرد و فعال مشاهده میشود. زمان داستان فیلمنامهها به صورت خطی است و در آخر خواننده جواب سؤالات خود را دریافت میکند. کشمکش از نوع بیرونی و عاطفی در آنها پر رنگتر است. مهمترین عنصر ساختار روایی برای شخصیتپردازی در آنها گفتگوی کشمکشی است. در هردو فیلمنامه واقعیت یکپارچه مطرح شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات پایداری؛ فیلمنامه؛ سید فیلد؛ ساختار دراماتیک؛ شیار 143 و روزهای زندگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 74 |