
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
تبیین مولفهها (نشانگان) فرهنگ سازمانی در مدارس ابتدایی | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
دوره 18، شماره 37، شهریور 1407 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعیده بهرامیان1؛ فرانک موسوی* 2؛ مریم اسلام پناه3؛ الهام کاویانی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر باهدف تبیین مولفهها (نشانگان) فرهنگ سازمانی در مدارس ابتدایی انجام گرفت. روش تحقیق حاضر آمیخته بود. ابزار جمعآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته میباشد. نمونه اماری بخش کیفی متخصصان آگاه به موضوع تحقیق بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت تعداد 16 نفر بهعنوان نمونه در بخش کیفی مشخص گردیدند. همچنین جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه معلمان دارای سابقه کاری پایینتر از 15 سال دوره تحصیلی آموزش ابتدایی شهر کرمانشاه بود. با توجه به روش نمونهگیری کوکران تعداد 306 نفر بهعنوان نمونه مشخص شدند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای تحقیق حاضر از روش کدگذارین اشتراوس و کوربین و همچنین ازمون معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS، PLS و Maxqda انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که تعداد 41 کد بهعنوان نشانگان فرهنگسازمانی معلمان ابتدایی مشخص گردید. نتایج نشان داد که نشانگان فرهنگسازمانی معلمان ابتدایی شامل 6 دسته کلی شامل هویتسازی، تعالی اجتماعی، ثبات سیستمی، تحول فردی، تحول آموزشی و انطباقپذیری میباشد. نتایج کمی نشان داد که تحول آموزشی با تاثیر ۹۵۱/۰ و میزان تی ۳۹۰/۱۷۵ مهمترین نشانه فهرنگ سازمانی بود. به عبارتی توجه به نشانههای شناسایی شده میتواند زمینه در جهت سنجش فرهنگ سازمانی معلمان را فراهم نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگسازمانی؛ نشانه؛ آموزش ابتدایی؛ معلمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 147 |