
تعداد نشریات | 17 |
تعداد شمارهها | 129 |
تعداد مقالات | 967 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,029,940 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 141,320 |
چالشها و موانع ارتباطات رسانهای معلمان با دانشآموزان در پاسداری از نظام تعلیم و تربیت(مطالعه کیفی) | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
دوره 17، شماره 35، شهریور 1406 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد علی پور* 1؛ محسن آیتی2؛ محمد علی رستمی نژاد3؛ فرهاد سراجی4 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران | ||
3دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران | ||
4استادتمام گروه روش ها و برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی چالشها و موانع ارتباطات رسانهای معلمان با دانشآموزان در پاسداری از نظام تعلیم و تربیت بود. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام گرفت. جامعه پژوهش را معلمان و دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر بیرجند تشکیل دادند. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد که با مصاحبه نیمه ساختاریافته 13 نفر از معلمان و 10نفر از دانشآموزان دادهها اخذ گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش هفت مرحلهای کلایزی استفاده شد. برای تامین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و گوبا استفاده شد. یافتههای حاصل از تجارب زیسته معلمان و دانشآموزان در قالب 10 مضمون حواس پرتی دیجیتال، مشکل در دسترسی به فناوری، اختلافات فرهنگی و نگرشی، سواد فناورانه، مدیریت زمان ، مسائل امنیتی و حریم خصوصی، مشکلات ارتباط رسانهای ، فقدان احساسات و زبان بدن، شبهه دار بودن فعالیتهای آموزشی، اختلالات و مشکلات روانی سازمان یافت. بهطور کلی میتوان نتیجه گرفت که با توجه به اینکه معلمان و دانشآموزان برای برقراری ارتباطات از رسانه استفاده میکند و در این ارتباطات نظارت بالینی از سوی معلمان و والدین بر دانشآموزان پایین است، دانشآموزان در معرض مشکلات و آسیبهای بیشتری هستند که میبایست با رصد دقیق چالشها و موانع ارتباطی از عناصر اصلی آموزش معلمان و دانشآموزان مراقبت نمود تا به نظام تعلیم وتربیت کمترین آسیب برسد تا دانشآموزان از مسیرتعلیم و تربیت خارج نشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
رسانه؛ ارتباط؛ معلم؛ دانشآموز؛ ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 50 |