
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
طراحی الگوی فرهنگ ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی در شبکه آموزشی دانشآموزی(شاد)(مطالعه کیفی) | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
دوره 15، شماره 32، اسفند 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم حسین پور1؛ بتول فقیه آرام* 2؛ ناهید شفیعی3؛ اسفندیار دشمن زیاری4؛ زهره اسمعیل زاده5 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، ایران. | ||
2استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، ایران. | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، ایران. | ||
4استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، ایران. | ||
5استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، ایران. | ||
چکیده | ||
شیوع کرونا، تغییرات آب و هوایی، توسعه فناوری و پاسداری از اقدامات فرهنگی آموزش و پرورش بر ضرورت فرهنگ سازی مناسب ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در آموزش مجازی تاکید می کند و نیازمند یک الگوی کاربردی است تا بتواند پاسخ گوی سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری (حفظه ا...) و اسناد فرادستی به ویژه سند تحول بنیادین باشد. پژوهش حاضر با هدف بهبود فرهنگ ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در آموزش الکترونیکی و تبیین ابعاد و مولفه های الگوی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی در شبکه شاد؛ انجام گرفت. از نظر هدف کاربردی با رویکرد کیفی است. جامعه آماری پژوهش، اساتید، مدیران، کارشناسان آموزشوپرورش و معلمان دوره ابتدایی بودند. انتخاب نمونه های کیفی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با توجه به اصل اشباع نظری داده ها تعیین شد. ابزارگردآوری داده های کیفی، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. از معیارهای قابلیت اعتبار ، قابلیت انتقال/ انتقالپذیری ، قابلیت اطمینان و قابلیت تأیید برای مفهومسازی کیفیت، روایی و پایایی مصاحبه ها استفاده شد. تحلیل داده های کیفی، با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. مبتنی بر یافته ها، الگوی پژوهش طراحی و با اخذ نظر خبرگان، تایید گردید. نتایج نشان داد که مهم ترین مولفه های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در آموزش الکترونیکی(شاد) شامل ویژگیهای معلمان، ویژگیهای دانشآموزان، محتوای آموزشی، فناوری و ارزشیابی، پشتیبانی سازمانی، واسطه گری والدین، موانع و چالشها و راهبردهای ارزشیابی می باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ سازی؛ الگوی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی؛ سند تحول بنیادین؛ شبکه اجتماعی دانشآموزی (شاد) | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 151 |