
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
شناسایی شاخصهای الگوی لجستیک یکپارچه فرا ترکیب در حوزه فرماندهی انتظامی ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان | ||
آماد و پشتیبانی دفاعی | ||
دوره 2، شماره 4، اسفند 1402 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
تقی برزگر* | ||
دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی(علیه السلام) | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف شناسایی شاخصهای الگوی لجستیک یکپارچه فرا ترکیب در حوزه نیروی انتظامی ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان انجامشده است. در این پژوهش از روش تحلیل کیفی داده بنیاد جهت شناسایی شاخصهای پژوهش و از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری جهت شناسایی روابط علی میان شاخصهای پژوهش استفادهشده است. در نهایت نیز با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی به اعتبارسنجی مدل پرداختهشده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل12 نفر از خبرگان فراجا و صاحب نظران در زمینه مورد بحث میباشند. جامعه آماری در بخش کمی نیز شامل مدیران و کارشناسان حوزه زنجیره تأمین فراجا به تعداد 140 نفر میباشند. از معیارهای استخراج شده از متون مقالات مرتبط و مصاحبههای انجامشده، با حذف معیارهای هممعنی و پرتکرار و در نهایت با مقولهبندی و دستهبندی معیارهای نهایی، تعداد 5 مقوله اصلی و تعداد 46 مقوله فرعی برای الگوی زنجیره تأمین لارج در حوزه نیروی انتظامی ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان حاصل گردید. مقولههای اصلی عبارتاند از: زنجیره تأمین ناب، زنجیره تأمین چابک، زنجیره تأمین پایدار، زنجیره تأمین سبز و زنجیره تأمین لارج فراجا. شاخصهای رهبری پویای زنجیره تأمین فراجا، استفاده از نیروی انسانی متخصص و ماهر، کوتاه کردن فعالیتهای تأمین، بازمهندسی فرایندها به منظور تسریع تأمین، توسعه و ترویج فرهنگ ناب در فراجا، کاهش اتلافها در طول زنجیره تأمین، کمینهسازی زمان ارائه خدمات تأمینی فراجا و برنامهریزی و مدیریت زمان به عنوان مقولههای زمینهای در طراحی و تحلیل الگوی زنجیره تأمین لارج در حوزه نیروی انتظامی ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان انتخاب شدند. شاخصهای برنامهریزی بلندمدت و راهبردی زیستمحیطی، در نظر گرفتن اولویتهای زیستمحیطی و تغییر ساختارهای سنتی مبتنی بر اصول سبز بودن، قراردادهای طولانیمدت با تأمینکنندگان و نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه به عنوان مقولههای شرایط علی در طراحی و تحلیل الگوی زنجیره تأمین لارج در حوزه نیروی انتظامی ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان انتخاب شدند. شاخصهای تأمین نیازمندیهای کارکنان در کل سازمان فراجا، برقراری ارتباط بلندمدت با تأمینکنندگان، بهکارگیری فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی، سازماندهی نظامی در داخل و خارج کشور، قابلیت همکاری میان نیروهای نظامی، شناخت الزامات محیطی نیروی انتظامی، توجه به احتیاجات عملیاتی در حین مأموریتها، مدیریت انبارداری و ذخیره تأمین و لجستیک و پشتیبانی تأمین به عنوان مقوله پدیده محوری در طراحی و تحلیل الگوی زنجیره تأمین لارج در حوزه نیروی انتظامی ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان انتخاب شدند. شاخصهای حمایت مدیران از پایداری زنجیره تأمین ، استقرار قوانین و سیاستهای زیستمحیطی، برقراری ارتباط با تأمینکنندگان سبز، بهرهمندی از مزایای رقابتی از طریق خلق ارزش برای مشتریان، کاهش استفاده از منابع جهت حفظ محیطزیست و ایجاد مطلوبیت و رضایتمندی ازنظر زیستمحیطی به عنوان مقوله راهبردها و اقدامات در طراحی و تحلیل الگوی زنجیره تأمین لارج در حوزه نیروی انتظامی ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان انتخاب شدند. شاخصهای پایش مستمر و رصد تغییرات محیطی ، آمادگی برای پاسخ به تغییرات محیطی، ایجاد شفافیت در فرآیندها و عملیات، آمادگی کارکنان برای پذیرش تغییرات، پایداری سازمان در برابر تغییر، برقراری ارتباط با تأمینکنندگان متعدد، مدیریت ریسک زنجیره تأمین، بهکارگیری فرایندهای تأمین پایدار و مدیریت ریسک به عنوان مقوله شرایط مداخلهگر (بازدارنده-تسهیلکننده) در طراحی و تحلیل الگوی زنجیره تأمین لارج در حوزه نیروی انتظامی ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان انتخاب شدند. شاخصهای افزایش سرعت عمل در پاسخگویی به نیازهای تأمین، کاهش هزینه اقلام، افزایش کیفیت اقلام، ارتقاء ارائه خدمات به مشتریان، آمادگی سازمان برای مقابله با مشکلات، استفاده از فناوریهای جدید، قابلیت پاسخگویی سریع به نیازهای تأمین و مدیریت زمان در سراسر زنجیره تأمین و کاهش خروجیهای ناخواسته (تولید پاک) به عنوان مقوله پیامدها در طراحی و تحلیل الگوی زنجیره تأمین لارج در حوزه نیروی انتظامی ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان انتخاب شدند. در نهایت نیز الگوی ارائهشده اعتبار سنجی گردید و شاخص GOF برابر 591/0 بهدستآمده است بنابراین مدل از برازش مطلوبی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
زنجیره تأمین لارج؛ زنجیره تأمین سبز؛ زنجیره تأمین پایدار؛ زنجیره تأمین چابک؛ زنجیره تأمین ناب | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6 |