
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,629 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 140,138 |
ارائه یک الگوی پرورشی بر اساس ابعاد و مولفههای تربیتی در دیدگاه حاج قاسم سلیمانی با هدف تقویت برنامهی پرورشی در دوره متوسطه | ||
مطالعات دفاع مقدس و نبردهای معاصر | ||
مقاله 6، دوره 6، شماره 10، شهریور 1403، صفحه 139-172 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مژگان شریف زاده1؛ ویدا اندیشمند* 2؛ نجمه حاجی پور3؛ آناهینا بحرینی4 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران. andishamand.vida@gmail.com | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران. | ||
4استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران. | ||
چکیده | ||
تربیت دانش آموزان و فرزندان این سرزمین وظیفه خطیری است که رهبر بزرگ انقلاب بر دوش ما قرار داده است که در این راستا برنامه پرورشی در مدارس میتواند به عنوان یک اهرم جهت پرورش و تربیت جنبههای اخلاقی، اسلامی و معنوی دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد. اما استفاده از یک الگو بومی و ملی به مثابه یک قهرمان مانند سردار شهید قاسم سلیمانی که نه نتها یک رزمنده، جنگجو، فرمانده و یک مدیر بود بلکه یک قهرمان فراملی است می تواند در این امر نقش بزرگ و پررنگی داشته باشد. هدف این تحقیق ارائه یک الگوی پرورشی بر اساس ابعاد و مولفههای تربیتی در دیدگاه حاج قاسم سلیمانی با هدف تقویت برنامهی پرورشی در دوره متوسطه است. این تحقیق از نوع کیفی است و در قالب پارادایم تفسیرگرایی، به شیوه کیفی صورت گرفت. جامعه آماری ونمونه این پژوهش کلیه سخرانیهای شهید حاج قاسم سلیمانی بود که بالغ بر 22 سخرانی و دستنویس بود که جمعآوری دادهها به شیوه کتابخانهای و اسناد صورت گرفت. همچنین تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. پس از تحلیل دادهها و استخراج مضمونهای مورد نظر، 203مضمون پایه و با دستهبندی و تحلیل مضمون 18 مضمون سازمان یافته استخراج شد و در نهایت 5 مضمون فراگیر ابعاد تربیتی جهادی و شهادتی، مذهبی و معنوی، ابعاد تربیتی اجتماعی، ابعاد تربیتی شخصیتی، ابعاد تربیتی سیاسی بدست آمد که به ترتیب ابعاد و مولفههای مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تحت یک الگو ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
حاج قاسم سلیمانی؛ مکتب درسی؛ درس پرورشی؛ مقطع متوسطه؛ مکتب تربیتی | ||
مراجع | ||
ابراهیمی هرستانی، اصغر. (1399). «طراحی الگوی برنامه درسی تربیت انقلابی دانش آموزان جهت تربیت مدیران جهادی تمدن ساز». سلسله همایشهای بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی، (مقالات دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب). 1-31.
اسلامی، فاطمه؛ صاحبی هرندی، زهرا و شبانی، مظاهر. (1400). «تحلیل مولفههای شناسایی شده مدیریت تربیتی بر پایه مکتب شهید سلیمانی با تاکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش». همایش ملی آموزههای تربیتی در مکتب "شهید سلیمانی". دانشگاه فرهنگیان، کرمان.
اسکندری، حسین. (1391). «بررسی رابطه بین میزان فعالیتهای پرورشی مدارس و ابعاد هویتی دانشآموزان». فصلنامه روانشناسی تربیتی, 8(25), 114-137.
اشرفی، اکبر. (1401). «جایگاه ولایت در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی». فصلنامهمشرق موعود. 16(61). 201-236.
اصلانی، طاهر و فرجی، رباب. (1395). «پایبندی مذهبی و سلامت روانی دانش آموزان: بررسی نقش معلم و فعالیتهای پرورشی - فرهنگی مدرسه». همایش ملی روانشناسی مدرسه.
امام خامنهای، سیدعلی. (1398). برگرفته از وبسایت دفتر نشر و حفظ آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای: http: //farsi. khamenei. ir/newspart-index.
امام خامنهای، سیدعلی. (1397). برگرفته از وبسایت دفتر نشر و حفظ آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای: http: //farsi. khamenei. ir/newspart-index.
امام خامنهای، سیدعلی. (1397). بیانیهی گام دوم انقلاب، برگرفته از وبسایت دفتر نشر و حفظ آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای: https: //farsi. khamenei. ir/message-content?id=41673.
امیری، جهاندار. (1400). «اصول تربیتی در آموزههای مکتب شهید سلیمانی». همایش ملی آموزههای تربیتی در مکتب "شهید سلیمانی". دانشگاه فرهنگیان، کرمان.
پهلوان شریف، محمدامین و ملک پور، هادی. (1399). «طراحی الگوی توسعه سرمایه انسانی در مکتب شهید قاسم سلیمانی». دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی: مکتب شهید سلیمانی؛ الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز، تهران.
جنت بوداغی، اسدالله. (1400). «اصول تربیتی در آموزههای مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی». همایش ملی آموزههای تربیتی در مکتب "شهید سلیمانی". دانشگاه فرهنگیان، کرمان.
خانی، علی و محمدی، حمیدرضا. (1399). «بازشناسی مؤلفههای مکتب شهید سلیمانی مبتنی بر بیانات امام خامنهای (مدظلهالعالی)». فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال 23، شماره 86، 37-6.
دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه امام حسین(ع). (1400). نطق سلیمان(مجموعه سخرانیهای محوربندی شده سپهبد شهید قاسم سلیمانی). چاپ چهارم. نشر دانشگاه امام حسین(ع). تهران.
دهقانی پوده، حسین و پاشایی هولاسو، امین. (1399). «تدوین الگوی فرماندهی شهید قاسم سلیمانی». فصلنامه مدیریت اسلامی. 28(2) تابستان. 13-37.
راهداری ده ایجی، رقیه و جلالی، ابراهیم. (1401). «مقایسه سبک تربیتی و الگوپذیری از شهدا در جوانان آشنا با رفتار و سیرهی شهدا و نا آشنا در شهرستان دزفول». پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال پنجم مرداد 1401 شماره 50.
رجبی، محمد. (1399). «شاخصههای مکتب شهید سلیمانی در اندیشه آیتالله العظمی خامنهای(مدظلهالعالی)». فصلنامه علمی، بصیرت و تربیت اسلامی. 17(55). 31-56.
رنجبریان، رسول. (1399).« طراحی الگوی مکتب شهید سپهبد قاسم سلیمانی (با تأکید بر الگوی تربیتکننده مدیران جهادی تمدنساز در جمهوری اسلامی ایران)». سلسله همایشهای بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی, 2(مقالات دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب), 1-32.
رسولی شورکی، زهرا. (1393). نقش مسجد در تربیت دینی کودکان و نوجوانان. پایگاه تخصصی مسجد. (لینک)
شفیعی اپورواری، نعیمه و منگالی، زهرا. (1393). «بازآفرینی: شهدا الگوهای تربیت یافته دینی و اخلاقی برای جوان امروز». همایش ملی انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران – 1393.
شعبانی سارویی، رمضان. (1394). «طراحی و تدوین الگوی فرهنگ دفاع مقدس». مطالعات ملی، 16(3 (63))، 45-62.
ظهوریان، محمدعلی. (1399). «اصول مکتب شهید سلیمانی در چهارده روایت». دومین همایش بینالمللی گام دوم انقلاب اسلامی: مکتب شهید سلیمانی الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز، دانشگاه جامع امام حسین، تهران، 22-1.
عباس زاده، روح اله. (1399). «مؤلفههای تربیتی مکتب شهید سلیمانی». سلسله همایشهای بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی، (مقالات دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب). 1-22.
غلامی, نجفعلی. (1399). «تحلیل امنیت در مکتب شهید سلیمانی». فصلنامه تخصصی حکمرانی متعالی. 1(1). 33-48.
فیضی، رضا؛ ندافان، مسعود؛ و باباهادی، محمد باقر. (1400). «واکاوی مؤلفههای مکتب شهید سردار سلیمانی». مطالعات سیاسی مرکز پژوهشهای مجلس. ت. ا. 8/2/1400.
قراباغی، میثم و ازگلی، محمد. (1399). «واکاوی سبک رهبری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی الگوی متعالی رهبری خدمتگزار». مدیریت اسلامی، 28(4 )، 113-139.
کاوند، ندا و جابر انصاری، محمد رضا. (1400). «تببین و واکاوی ابعاد تربیتی مکتب شهید سلیمانی». همایش ملی آموزههای تربیتی در مکتب "شهید سلیمانی". دانشگاه فرهنگیان، کرمان.
کریمی، سیدعبدالمجید (1399). رفیق خوشبخت ما. مشهد: انتشارات زائر رضوی.
لطیفی میثم. (1399). «روش موردکاوی به مثابه الگوی آموزش دلالتهایی برای تبیین مکتب شهید سلیمانی». مدیریت اسلامی. 28(4 ), 9-32.
محمدی مصیری، علی(1399). شهادت سپهبد قاسم سلیمانی بازتولید امنیت هستی شناختی انقلاب اسلامی ایران.
محمدظاهری، محمد. (1399). «ارائه الگوی مدیریتی در تراز انقلاب برای مدیران عالی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سبک مدیریتی شهید سپهبد قاسم سلیمانی». فصلنامه مدیریت اسلامی, 28(1), 21-46.
مردانی نوکنده، محمدحسین. (1390). «نقش فرهنگ شهادت درشکل دهی به هویت جوان ایرانی»، همایش ملی فرهنگ ایثار و شهادت، قم.
ملکی راد، محمود. (1400). «کارکرد معرفتی و ارزشی فرهنگ انتظار در تعمیق راهبرد مقاومت با تأکید بر مکتب شهید سلیمانی». جامعه مهدوی, 2(شماره2(پیاپی4)), 125-156.
مقیمی، سید محمد. (1398). سخن سردبیر ( مدیریت بر مبنای اخلاص؛ جوهره مکتب شهید سلیمانی ). فصلنامه مدیریت اسلامی. 27(3). 5-12.
مهدیه، امید. (1399). «ویژگیهای رفتاری، مکتبی و دستاوردهای سردار سلیمانی». سلسله همایشهای بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی, 2(مقالات دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب), 1-17.
موسوی، سید محمد. (1398). «مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در دفاع از حریم اهل بیت». فصلنامه علمی مطالعات بیداری اسلامی, 8(1), 75-100.
موسوی، فرانک. (1401). «بازنمایی ابعاد و مولفههای مدیریت شهید سلیمانی به منظور دستیابی به مدل عملیاتی مدیریت اسلامی». مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی، 15(57 (پیاپی 57) ). 39-6.
هاشمی، شهناز. (1394). «بررسی نقش رسانه در نظام تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش: تاکید بر ضرورت آموزش سواد رسانهای». فصلنامه رسانه، 25(4)، 5.
Braun, V. , & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 57 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 49 |