
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
طراحی و اعتبارسنجی الگوی بالندگی حرفه ای مدیران مدارس ابتدایی | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
دوره 15، شماره 32، اسفند 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
منوچهر ذوالفقاری1؛ سیف الله فضل الهی قمشی* 1؛ محمد نیکخواه2 | ||
1گروه مدیریت آموزشی، واحدقم، دانشگاه آزاداسلامی، قم، ایران | ||
2گروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش طراحی واعتبارسنجی الگوی بالندگی حرفهای مدیران مدارس دوره ابتدایی شهرستان شهرکرد بوده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به روش ترکیبی(کیفی-کمی) و یاآمیخته اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش نخبگان علمی و اجرایی(آموزش و پرورش واعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان استان چهارمحال وبختیاری) و مدیران، معاونین و آموزگاران مدارس ابتدایی نواحی 1و 2 شهرشهرکرد بودند. نمونه از گروه اول بااستفاده از اصل اشباع نظری دادهها و در گروه دوم از طریق فرمول تعیین حجم نمونه کوکران انتخاب شدند. داده های مورد نیاز از طریق مصاحیه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شدند. سپس بر اساس الگوی پارادایمی اشتراوس و کوربین در سه گام کدگذاری باز، محوری و انتخابی دستهبندی و تحلیل شدند.در این فرآیند 130 کد باز شناسایی شدندکه در 5 مقوله ابعاد علی(جایگاه مدیران، تغییرو تحولات محیطی و..)؛ ابعاد زمینهای(اعتقاد مدیران به فرهنگ مشارکتی، شایستگی های مدیران، دارا بودن مهارتهای مدیریتی و.. )؛ ابعاد مداخلهای(تصمیمات بالادستی، قوانین و مقررات تسهیل کننده و..)؛ راهبردها(خود مدیریتی، روش های تنوع اموزشی ، تمرکز زدایی و..)و پیامدها(بالندگی فردی، ارتقاءسطح عملکرد معلمان، موفقیت تحصیلی دانش آموزان و..) دسته بندی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
بالندگی؛ الگوی بالندگی مدیران؛ مدارس دوره ابتدایی؛ اعتبارسنجی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 137 |