
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
ارائة مدل پارادایمی بهره گیری از مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در طراحی کتب دین و زندگی مقاطع متوسطه | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
دوره 15، شماره 31، شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جواد روهینا1؛ آناهیتا بحرینی زاده* 2؛ ویدا اندیشمند2؛ امان الله سلطانی2 | ||
1دانشجوی دکترای علوم تربیتی و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی روانشناسی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر، ارائه مدل پارادایمی بهرهگیری از مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در طراحی کتب دین و زندگی مقاطع متوسطه بود. روش تحقیق حاضر، با رویکرد آمیخته به روش داده بنیاد (مدل ساختاریافته اشتراوس و کوربین) است که از نظر هدف کاربردی و از نظر جمعآوری اطلاعات بهصورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر، شامل خبرگان آشنا با ابعاد و مؤلفهها و معیارهای مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در طراحی کتب است که شامل اساتید دانشگاهی (حداقل دو پژوهش در زمینه موضوع پژوهش) و سایر پژوهشگران فعال در حوزه مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی میباشد که به روش نمونهگیری هدفمند یا نظری انتخابشدهاند (20 نفر). ابزار تحقیق، مصاحبه نیمه ساختاری بود که تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. برای روایی و پایایی تحقیق، از روش مقبولیت، انتقالپذیری و تأییدپذیری استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها جهت کدگذاری باز، محوری و گزینشی از رویکرد کیفی گراندد تئوری (تئوری زمینهای) استفاده شد و با تحلیل مصاحبهها، کدگذاری باز انجام گرفت. بر اساس کدهای باز شناساییشده، کدهای محوری شکل گرفتند و به کمک کدگذاری انتخابی مدل نظری توسعه پیدا کرد، سپس مدل پارادایمی با نظر خبرگان مورد تأیید قرار گرفت. 136 کد در قالب 21 مقوله و 6 بعد اصلی مدل پارادایمی شناسایی شد. در راستای نتایج پژوهش حاضر، الگوسازی از مکتب مهم و شایسته حاج قاسم سلیمانی میتواند زمینه بهبود ویژگیهای انقلابی و فرهنگ ایرانی- اسلامی را در دانش آموزان توسعه دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
مکتب شهید سلیمانی؛ کتاب دین و زندگی؛ مقطع متوسطه؛ کتاب درسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 |