
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه ویژه مدارس (بوم) مبتنی بر نظریه شناخت موقعیتی در دوره دوم آموزش ابتدایی | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
مقاله 8، دوره 14، شماره 29، شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اقدس باغستانی* 1؛ امینه احمدی2؛ محمد نوریان3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه ویژه (بوم) مبتنی بر نظریه شناخت موقعیتی در دوره دوم آموزش ابتدایی بود. روش پژوهش آمیخته (کیفی- کمی) بود. در بخش کیفی، از روش سنتز پژوهی (فرا تحلیل کیفی) و در بخش کمی، از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد.جامعه آماری بخش کیفی، متن مصاحبهها و کتب و مقالات (از سالهای 1993 تا 2022) بود که از پایگاههای اطلاعاتی معتبر و دارای متن کامل دانلود شدند. درمجموع 120 مقاله و3 کتاب به دست آمد. مشارکتکنندگان در بخش کیفی ده نفر متخصص رشته برنامهریزی درسی بودند که بهطور هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی نیز 250 نفر از معلمان مدارس دوره دوم ابتدایی بودند که به روش تصادفی انتخاب شدند. بهمنظور حصول اطمینان از وجود روایی علاوه بر مطالعه و بررســی منابع علمی معتبر، از روش روایی صوری، محتوایی و نظر صاحبنظران بهرهگیری شــده اســت. در سنتز تجمیعی تعداد 42 طبقه برای عناصر برنامه درسی به دست آمد. در سنتز ترکیبی تعداد 16 درونمایه استخراج و الگوی تحقیق طراحی شد. اعتبارسنجی الگوی با روش معادلات ساختاری، تحلیل مسیر با تجزیهوتحلیل حداقل مربعات جزئی (PLS) و با بهکارگیری نرمافزار Smart PLS-3، انجام شد. الگوی برنامه ویژه مدارس (بوم) طراحیشده ناظر بر توجه به ابعاد مختلف برنامه درسی مبتنی بر نظریه شناخت موقعیتی است که مورد وثوق تمامی الگوهای برنامه درسی است و اعتبار آن توسط متخصصان و صاحبنظران بررسی و مورد تأیید قرار گرفت؛ استفاده از نتایج این مطالعه به معلمان دوره دوم آموزش ابتدایی پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی الگوی برنامه درسی؛ شناخت موقعیتی؛ اعتبارسنجی برنامه درسی؛ آموزشوپرورش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 73 |