
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی بر مبنای مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در درس مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی | ||
مطالعات دفاع مقدس و نبردهای معاصر | ||
مقاله 10، دوره 5، شماره 9، مهر 1402، صفحه 235-260 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زینب جهانگرد1؛ علیرضا منظری توکلی* 2؛ حمدالله منظری توکلی3؛ میترا کامیابی4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران. zienab.jahangard90@gmail.com | ||
2استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران. a.manzari@iauk.ac.ir | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران. | ||
4استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی بر مبنای مکتب شهید حاج قاسمسلیمانی در درس مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی است. این پژوهش دارای رویکردی آمیخته است که از نظر هدف، توسعهای -کاربردی و از حیث ماهیت و روش، پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 24 نفر از اساتید دانشگاهی برنامهریزی درسی، کارشناسان آموزش و پرورش و مدیران و معلمان با سابقه دوره ابتدایی، خبرگان آشنا به مکتب شهید سلیمانی و دوستان و همرزمان ایشان میباشد که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند؛ جامعه آماری بخش کمی شامل شامل کلیه معلمان ابتدایی و کارشناسان برنامهریزی آموزشوپرورش شهرستان کرمان به تعداد 2654 نفر است. حجمنمونه بر اساس جدول کوهن 176 نفر میباشد که بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب گردید. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای NVIVO ویراست 11، SPSS ویراست 23، Smart PLS ویراست 3/3 استفاده گردید. نتایج حاصل از کدگذاری دادههای کیفی منجر به استخراج 92 کُد باز، 29 کدمحوری و 13 کد انتخابی گردید. همچنین نتایج نشان میدهد مقولههای محوری شرایط علی، عوامل زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدهای اجرای الگوی برنامه درسی بر مبنای مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی در درس مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی، عوامل تشکیلدهنده الگوی برنامهدرسی بر مبنای مکتب شهید حاج قاسمسلیمانی در درس مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی آموزشوپرورش کرمان میباشند و تقویت و پایداری هویت ملی، تحقق عدل جهانی و آرمان اسلامی مدنظر شهید سلیمانی و ارتقا جایگاه دینی نظام تعلیم و تربیت بیشترین تأثیر را در الگوی پژوهش دارند | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی؛ مطالعات اجتماعی؛ مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی؛ دوره ابتدایی | ||
مراجع | ||
احمدیان مینا، ملکی حسن، اسکندری حسین، موسی پور نعمت الله، صادقی علیرضا، (1400)، طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی آموزش مهارت های ارتباط بین فردی و اجتماعی در دوره دوم ابتدایی، مجله مطالعات برنامه درسی ایران سال شانزدهم پاییز 1400 شماره 62، صص ۴۷ –81.
توصیفیان نگین، نعامی عبدالزهرا، (1401)، ارائه الگوی برنامه درسی معنوی مبتنی بر اخلاق، مجله اخلاق در علوم و فناوری. ۱۷ (۳) :۵۸-۶۹
حق پرست لاتی طیبه، نادری عزتالله، سیف نراقی مریم، (1397)، الگوی برنامه درسی معنوی در درس مطالعات اجتماعی بهمنظور توسعه سلامت معنوی فراگیران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۱۱ (۳) :۱۴۹-۱۵۷
دهقانی پوده حسین، پاشایی هولاسو امین، (1399)، تدوین الگوی فرماندهی شهید قاسم سلیمانی. مدیریت اسلامی، 28(2 )، 13-37.
ذوالفقاریان محمدرضا، لطیفی میثم، (1390)، نظریه پردازی داده بنیاد با Nvivo8.تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
راهنمای برنامه درسی مطالعات اجتماعی برای دوره ابتدایی، (1375)، دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی.
رحمانی احد، عصاره علیرضا، احقر قدسی، (1402)، شناسایی و اعتباریابی ویژگی های مطلوب عناصر چهارگانه برنامه درسی مبتنی بر مهارت های حل مسئله آموزش مطالعات اجتماعی دوره کارشناسی آموزش ابتدایی، مجله مطالعات برنامه درسی ایران سال هجدهم بهار 1402 شماره 68، صص ۱۷۱ – ۱۹۶
ردایی هادی، ساده احسان، امینی سابق زین العابدین، (1400)، مکتب شهید سلیمانی، منظومه عملی مسئولیت اجتماعی مدیران جهادی، فصلنامه رهیافتهای نوین مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی، دوره: 1، شماره: 1
سیدپور آذر سید علی، (1400)، کاربرد اصول برنامه درسی صریح و خلاق در آموزش مطالعات اجتماعی، مجله پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی دوره سوم پاییز 1400 شماره 3، صص ۶۷ – ۹۴.
شریفی سید محسن، (1400)، مولفه های سبک زندگی اسلامی بر اساس مکتب شهید سلیمانی،نخستین همایش بین المللی علمی و فرهنگی تاریخ و ادبیات پایداری در مکتب حاج قاسم،جیرفت
صادقی علی، نظری ولیاله، (1398)، فلسفه آموزش مطالعات اجتماعی در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی، دوره 1، شماره 1: 100-77.
صلواتی پرستو، ملکی حسن، سهرابی فاطمه، (1399)، تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی دوره اول دبیرستان بر اساس شاخص های محتوایی برنامه درسی ملی
طاهری گودرزی حجت، ساری مرضیه، (1401)، طراحی مدل سرمایه اجتماعی مبتنی بر مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی، مجله علمی مدیریت سرمایه اجتماعی، 9(3)، 407-433.
ملکی حسن، صادقی علیرضا، قادری مصطفی، (1396)، واکاوی مقولههای چند فرهنگی در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره آموزش ابتدایی ایران. مطالعات جامعه شناختی علمی و پژوهشی. دوره بیست و پنجم شماره ۲ صفحات ۳۸۳ تا ۴۲۱.
مومنی فهیمه، مومن، یانار، درگاهی فر رویا، (1400)، جنبش عدالت خواهی در مکتب حاج قاسم سلیمانی،نخستین همایش بین المللی علمی و فرهنگی تاریخ و ادبیات پایداری در مکتب حاج قاسم،جیرفت
نوروزی خلیل، رنجبر هادی، اسعدی محمد، آماده حسین، (1401)، فهم جوهره ارتباطات انسانی-الهی در سبک فرماندهی سپهبد شهید قاسم سلیمانی. مطالعات راهبردی بسیج، 25(94 )، 39-73.
یاری قلی بهبود، عباسی چوب تراش معصومه، عباسی سحر، (1398)، جایگاه مولفههای حقوق تربیتی در کتابهای درسی دوره ابتدایی. فصلنامه راهبرد فرهنگی اجتماعی. سال هشتم.شماره 30. بهار 1398.
یزدانی فتانه، عباسی عفت، حسنی محمد، عسگری مجیدعلی، (1397)، طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی تربیت اجتماعی در دوره متوسطه اول با تاکید بر اسناد بالادستی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی سال ششم پاییز 1397 شماره 2.
Arko, A. D. & Kporyi, E. (2023). Evaluation of the Implementation of Distance Education Social Studies Curriculum in Ghana. International Journal of Education, Teaching, and Social Sciences, 3(2), 143-159. Begum, N. & Saini, R. (2019). Decolonising the curriculum. Political Studies Review, 17(2), Dhandhania,T. (2020). The importance of social studies in the school curriculum. The progressive teacher montly resource magazine to empower school educator. Duelch, Kayukaria and Botnaro (2015). Critical thinking, questioning and student engagement in Korean university English courses.Linguistics and Education,32,131-147. Holsti, O.R. (1969). Content analysis for the social sciences and humanities, Reading, MA: Addison-Wesley. Marinoni, G. Van’t Land, H. & Jensen, T. (2020). The impact of Covid-19 on higher education around the world. IAU global survey report, 23, 1-17. Rhee, L. Bayer, J. B. Lee, D. S. & Kuru, O. (2021). Social by definition: How users define social platforms and why it matters. Telematics and Informatics, 59, 101538. Riswan, R. Rajiani, I. Handy, M. R. N. Abbas, E. W. & Rusmaniah, R. (2022). The Role of Economic in Social Studies Education. The Kalimantan Social Studies Journal, 3(2), 144-151. Roofe,C.(2020). Curriculum as place: The social relevance of the secondary school curriculum in jamaica. The Curriculum Journal, volum 32, Issue 2, First published: 21 June 2020. Ruto, R. Mema, A. Nduru, M. P. & Ota, M. K. (2021). Contextual teaching and learning approach in social science: its role to encourage pupils' cognitive learning achievement. Journal of Research in Instructional, 1(1), 43-52. Sanghvi, P. (2020). Piaget’s theory of cognitive development: a review. Indian Journal of Mental Health, 7(2), 90-96. Saracho, O. N. & Evans, R. (2021). Theorists and their developmental theories. Early Child Development and Care, 191(7-8), 993-1001. Soviany, P. Ionescu, R. T. Rota, P. & Sebe, N. (2022). Curriculum learning: A survey. International Journal of Computer Vision, 130(6), 1526-1565. Suhaimi, S. & Rinawati, Y. (2020). The Management Of Character Education Curriculum At Vocational High School 2 Kandangan. Sund, P. & Gericke, N. (2020). Teaching contributions from secondary school subject areas to education for sustainable development–a comparative study of science, social science and language teachers. Environmental Education Research, 26(6), 772-794. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 42 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 23 |