
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
تدوین مدل پارادایمی تبعیضهای جنسیتی بین دانشآموزان مقطع متوسطه استان سمنان | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
مقاله 10، دوره 14، شماره 30، اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نفیسه دامغانیان1؛ نادر سلیمانی* 2؛ عادل حلاج دهقانی3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران | ||
2دانشیار مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران | ||
3استادیار مطالعات برنامه درسی آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل تبعیضهای جنسیتی بین دانشآموزان مقطع متوسطه استان سمنان بود. این کار با انجام پژوهش کیفی از نوع گرانددتئوری که شیوه آن اکتشافی است، انجام شد. در این تحقیق از طریق بررسی ادبیات و مصاحبه اکتشافی نسبت به ارائه مدل، از روش برخاسته از دادهها و به شیوه تحلیل محتوا (کدگذاری واحد تحلیل، مقولهها و واحد ثبت) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای انجام مصاحبة میدانی، جامعة آماری پژوهش را خبرگان و اساتید حوزه مدیریت آموزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش تجربه و آگاهی لازم داشتند؛ که این افراد حداقل یک پژوهش (مقاله پژوهشی، سخنرانی، طرح پژوهشی، تألیف و ترجمه کتاب) در حوزه تبعیض جنسیتی در آموزشوپرورش به چاپ رسانده بودند. همچنین برخی مدیران و معلمان زن که در مورد موضوع پژوهش علاقمند بودند. بهمنظور شناسایی این افراد، در مورد خبرگان و اساتید، از روش نمونهگیری هدفمند و در مورد مدیران و معلمان زن، از روش گلوله برفی استفاده گردید. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت تعداد 17 نفر (11 استاد و 6 مدیر و معلم) بهعنوان نمونه مشخص گردیدند. درنهایت مقولهها در قالب 7 مقوله و 40 کد مفهومی مشخص شد و در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی بهصورت موجبات علی (2 مقوله)، مقوله اصلی: تبعیض جنسیتی (1 مقوله)، راهبردها (1 مقوله)، شرایط زمینهای (1 مقوله)، شرایط مداخلهگر (1 مقوله) و پیامدها (1 مقوله) جای گرفتند. با بهرهگیری از شرایط علی، شرایط مداخلهگر و شرایط زمینهای، با اتخاذ راهبردهایی منجر به کسب پیامدهای عنوانشده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
تبعیض جنسیتی؛ گراندد تئوری؛ دانشآموزان دختر؛ مدارس متوسطه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 |