
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
طراحی الگوی مفهومی عشق به فرهنگ ایرانی- اسلامی و تعیین جایگاه برنامههای درسی دوره ابتدایی بر اساس آن | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
دوره 15، شماره 31، شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعید احمدی* ؛ نیلوفر ساجدی | ||
گروه علوم تربیتی، واحد فیروزآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش طراحی الگوی مفهومی عشق به فرهنگ ایرانی- اسلامی و تعیین جایگاه برنامههای درسی دوره ابتدایی بر اساس آن بود. پارادایم پژوهش ترکیبی ازنوع اکتشافی متوالی بود و روش آن دربخش کیفی مطالعه موردی کیفی چندگانه و در بخش کمی توصیفی پیمایشی بود. این پژوهش از لحاظ هدف در دستهی پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد. جامعهی پژوهش، دربخش کیفی شامل 25 نفر از اعضای هیأت علمی گروه معارف و نیز 15 نفر از استادان رشته مطالعات برنامهدرسی استان فارس بود که به شیوه نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکمحور تا رسیدن به اشباع دادهها انتخاب شدند. دربخش کمی، به منظور تعیین جایگاه برنامههای درسی دورهی ابتدایی، نمونهی آماری شامل 383 نفر ازدبیران دورهی ابتدایی شیراز بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته بود و اعتباریابی آن از طریق تکنیکهای اعتبارپذیری و اعتمادپذیری با استفاده از همسوسازی دادهها انجام شد. در بخش کمی نیز از ابزار پرسشنامه منتج از بخش کیفی (چک لیست تعیین اولویت) که روایی و پایایی آن به ترتیب با استفاده از تحلیل گویه و ضریب آلفای کرونباخ تایید شد، استفاده گردید. بر اساس یافتهها، الگوی مفهومی عشق به فرهنگ ایرانی- اسلامی در دورهی ابتدایی شامل پنج مضمون فراگیر: شهروند جهانی، مهارتهای زیست محیطی، مهارتهای بهداشت، سلامت جسمی و روانی، جامعهپذیری و اهمیت و حفظ هویت ملی بودند. وضعیت موجود برنامه درسی دورهی ابتدایی نیز نشان داد که به ابعاد مورد نظر در سطح متوسط توجه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی مدل؛ برنامه درسی؛ فرهنگ ایرانی-اسلامی؛ دورهی ابتدایی؛ نظام آموزشی ایران | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 |