
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
تحلیل پدیدارشناسانه نگرش دانشجویان نسبت به نقش دانشگاه بهعنوان منبع سرمایه اجتماعی در تعاملات اجتماعی | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
دوره 16، شماره 33، شهریور 1405 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی اکبرپور آلمه جوقی* 1؛ طالب اکبرپور آلمه جوقی2؛ زهراالسادات حسینی گوکی3 | ||
1کارشناسی ارشد علوم سیاسی، پیام نور قوچان، ایران | ||
2کارشناسی ارشد، رشته ادیان و عرفان، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
3کارشناسی، رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
این مطالعه با هدف تحلیل پدیدارشناسانه نگرش دانشجویان نسبت به نقش دانشگاه بهعنوان منبع سرمایه اجتماعی در تعاملات اجتماعی در طول سالهای بعد از انقلاب اسلامی ایران انجام شد. در این پژوهش، از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی تفسیری استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاههای کشور در سال 1402 تشکیل دادند. نمونه از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب و باتوجه به اشباع نظری با 10 نفر مصاحبه گردید. جمعآوری دادهها با مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق صورت گرفت. دادههای بهدستآمده با استفاده از روش تحلیل مضمون و بر مبنای نظریه داده بنیاد و با استفاده از روش کدگذاری سه مرحلهای اشتراوس و کوربین (1990)، طی سه مرحله کدگذاری اولیه، ثانویه و نهایی تجزیهوتحلیل گردیدند. مؤلفههای حاصل از شناسایی نقش دانشگاه در تعاملات اجتماعی در 8 مضمون اصلی (فرهنگسازی؛ شبکهسازی اجتماعی؛ مدیریت برنامهریزی و توسعه؛ مشارکت افزایی؛ مناسبتهای فرهنگی؛ جامعهپذیری و اعتمادسازی؛ قانون پذیری؛ مردمسالاری)، 3 مضمون فرعی (فرهنگی، اجتماعی و آموزشی) و 64 کد باز شناسایی گردید. نتیجهگیری شد که دانشگاه بهعنوان منبع اصلی سرمایههای اجتماعی منجر به ایجاد شبکهای از تعاملات فرهنگی و اجتماعی بین دانشگاهیان و تشکیل شبکههای دوستی شده است. با توجه به یافتهها، باید سیاستهایی همچون رویدادهای فرهنگی، برنامههای رهبری و مبتنی بر محیطهای اجتماعی که حس تعلق و تعامل را افزایش میدهند در محیط دانشگاه برای صیانت از سرمایههای فرهنگی در نظر گرفته شده و اجرا شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
سرمایه اجتماعی؛ تعاملات اجتماعی: دانشگاهها؛ شبکهسازی؛ انقلاب اسلامی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 |