
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
بررسی دیدگاه فراگیران دوره عمومی پاسداری نسبت به متون آموزشی، کیفیت تدریس و اهمیت دروس غیرنظامی (عمومی و مشترک) این دوره | ||
پژوهش های مدیریت و فرماندهی نظامی | ||
دوره 17، شماره 52، آذر 1401 اصل مقاله (2.05 M) | ||
نویسندگان | ||
حمید رئیسی1؛ علیرضا سوادکوهی2 | ||
1استادیار دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) | ||
2دکترای روانشناسی تربیتی و عضو هیأت علمی دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع) | ||
چکیده | ||
بررسی توصیفی دورههای عمومی پاسداری متناسب با فرهنگ پاسداری و فلسفه وجودی سپاه، اقدام مؤثری است که اهمیت بازنگری و در صورت لزوم اعمال تغییرات در استراتژیها و اهداف خرد و کلان آموزشی مرتبط با این دورهها را مشخص میکند. هدف پژوهش بررسی ابعاد سهگانه آموزشی شامل متون َآموزشی، کیفیت تدریس و اهمیت دروس دوره عمومی پاسداری از دیدگاه فراگیران است. پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی و از حیث جمعآوری اطلاعات، تحقیق میدانی به شمار میرود. جامعه آماری پژوهش را فراگیران در حال آموزش دوره عمومی پاسداری در دانشگاه امیرالمؤمنین(ع) تشکیل دادهاند که تعداد 200 نفر به طور تصادفی ساده به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته بود که شامل 18 سؤال و در مقیاس لیکرت چهارگزینهای پاسخ داده میشد. پایایی پرسشنامه با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 968/0 ، مؤلفه محتوای آموزش 93/0، کیفیت تدریس 922/0 و اهمیت دروس 927/0به دست آمد. در این پژوهش از روشهای آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی آزمون t تکنمونهای و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده و دادهها با نرمافزار آماری SPSS تحلیل شدهاند. نتایج نشان داد در هر سه بُعد محتوای آموزش، کیفیت تدریس و اهمیت دروس میانگین محاسبه شده به جز تعداد معدودی از دروس به طور معناداری در سطح 01/0 بالاتر از میانگین فرضی است. همچنین بین محتوای آموزش و اهمیت دروس و کیفیت تدریس و اهمیت دروس، رابطه معناداری در سطح 01/0 به دست آمد. با توجه به نتایج پژوهش مشخص گردید فراگیران، نگرش مثبتی به ابعاد سهگانه آموزشی دارند و از دیدگاه فراگیران هرچقدر محتوای آموزش غنیتر بوده و نیز کیفیت تدریس مربیان وضع رضایتبخشتری داشته، اهمیت بالاتری برای درس مربوط قائل بودهاند. بنابراین به مسئولان آموزش پیشنهاد میشود از طریق بازنگری متون آموزشی، غنابخشی به متون درسی و توسعه مهارت تدریس مربیان، نگرش مثبت فرگیران دوره عمومی پاسداری را نسبت به موارد یاد شده تقویت کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
فراگیران؛ دوره عمومی پاسداری؛ متون آموزشی؛ دروس غیرنظامی (عمومی و مشترک)؛ دانشگاه افسری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 11 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 19 |