
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,629 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 140,138 |
آسیبشناسی آموزشهای نامنظم در دورههای طولی کاردانی و کارشناسی | ||
پژوهش های مدیریت و فرماندهی نظامی | ||
دوره 17، شماره 52، آذر 1401 اصل مقاله (994.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا مشکی1؛ محسن رضی2 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت امور دفاعی و مدرس دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) | ||
2دانشجوی دکتری و عضو هیأت علمی دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع)، دانشگاه امیرالمؤمنین | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با عنوان آسیبشناسی آموزشهای نامنظم در دورههای طولی یک دانشگاه نظامی در چهار بُعد متن و محتوای دروس، ویژگیهای اساتید و مربیان، ویژگیهای فراگیران و محیط و فضای آموزشی، از دیدگاه فراگیران و اساتید این دورهها انجام و راهکارهای ارتقای آن ارائه شده است. این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی از نوع کاربردی انجام شده است. جامعه آماری آن شامل فراگیران دورههای طولی و تعدادی از مربیان دوره است که در سالهای 1397 و 1398 در یک دانشگاه نظامی، به تعداد 75 نفر مشغول به تحصیل و تدریس بودهاند که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته نظرات آنان جمعآوری گردید. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با 57 سؤال برای تعیین آسیبهای وارد شده به دورههای طولی بود که به کمک 9 نفر از اساتید خبره، روایی آن تأیید شد و سپس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی آن با ضریب 97/. مورد تأیید قرار گرفت. در پایان، نتایج نشان داد که در متون و محتوای درسی، درس پاسگاه فرماندهی بیشترین مقدار و درس آشنایی با روشهای آمادگی جسمانی کمترین مقدار را در خصوص پاسخگویی به نیازمندیهای یگانهای رزم به خود اختصاص داده است. همچنین دروس عمومی بیشترین مقدار را داشتهاند. در ویژگیهای اساتید و مربیان، باورهای اعتقادی و معنوی اساتید بالاترین امتیاز و روش تدریس اساتید کمترین امتیاز را به خود اختصاص داده است. در خصوص ویژگیهای فراگیران نیز سلامت و آمادگی جسمانی آنها بیشترین امتیاز و علاقه و انگیزه فراگیران کمترین امتیاز را به خود اختصاص داده اند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش نظامی؛ عملیات نامنظم؛ دوره طولی؛ دانشگاه نظامی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 30 |