
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,629 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 140,138 |
ارزیابی و نقش هویت های دینی و ملی در هویت انقلابی دانش آموزان نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
مقاله 10، دوره 12، شماره 26، اسفند 1401، صفحه 293-323 اصل مقاله (812.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آرمین منصوری* 1؛ عباسعلی سلیمانی خشاب2؛ سیدعبدالرسول علم الهدی3 | ||
1مدرس دانشگاه قم/قم/ایران | ||
2استادیار، دانشکده علوم اجماعی و فرهنگی. دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران | ||
3گروه اندیشه و مطالعات فرهنگی، دانشکده فرهنگی و قدرت نرم، دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام | ||
چکیده | ||
. روش این تحقیق آمیخته بوده و دو مرحله کیفی و کمی دارد؛ در مرحلۀ اول، تحلیل محتوای ارزشهای انقلاب اسلامی از بیانات امام خامنهای (مدظلهالعالی) و در مرحلۀ دوم، ارزیابی هویت دانشآموزان بر اساس این ارزشها صورت گرفته است. ماهیت تحقیق در مرحلۀ اول از نوع تحلیل محتوا بوده و با روش کتابخانهای انجام شده و ماهیت آن در مرحلۀ دوم از نوع همبستگی و به روش پیمایشی بوده و ابزار این مرحله، پرسشنامه تعدیل شده غریبزاده و حسینپور (1398) می باشد. جامعهی آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه دوم کشور و مشغول به تحصیل در سال 1398-1397 بودهاند. حجم نمونه، متشکل از1915 نفر بوده و نمونهگیری در ابتدا به روش در دسترس هدفمند و در گام دوم خوشهای تصادفی بوده است. نمونهگیری در پنج کلانشهر تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز صورت گرفته است. نتایج نشان می دهند که میانگین هر سه هویت از میانگین مفروض (5/2) بالاتر بوده اما هویتهای دینی و ملی از حد متوسط (3) بالاتر و هویت انقلابی از حد متوسط پایینتر است. همبستگی مثبت و معنیداری میان این سه هویت مشاهده می شود و نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که گرایشهای شناختی (β=0/012) و عاطفی (β=0/047) هویت دینی توانایی پیشبینی هویت انقلابی را ندارند بر اساس یافتههای حاصل، اگر شناخت از دین یا تعلق عاطفی نسبت به دین بیشتر باشد، نمیتوان گفت قطعا هویت انقلابی مطلوب است؛ اما اگر عمل نسبت به دین تحقق یابد، هویت انقلابی در سطح مطلوبی خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش و پرورش؛ هویت دینی؛ هویت ملی؛ هویت انقلابی | ||
مراجع | ||
https://www.farsi.khamenei.ir.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 38 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 94 |