
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
کارکرد سینما در بازنمایی مفاهیم جامعهشناختی و معرفتشناختی (مطالعه موردی سریال بازی مرکب) | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
مقاله 9، دوره 13، شماره 27، شهریور 1402 اصل مقاله (674.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدعرفان حسینی* 1؛ سید محمدرضا رشیدی آل هاشم2 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج) | ||
2دانشیار دانشگاه افسری امام حسین(ع) | ||
چکیده | ||
در نگاه نخست، سینما، یکی از جنبههای سرگرمی، به ویژه در عصر نو در نظر گرفته میشود. تماشای فیلمهای سینمایی در سینماها، تلویزیونهای خانگی آنالوگ و دیجیتال و تلویزیونهای اینترنتی، بسترهایی برای گذراندن اوقات فراغت و به اصطلاح سرگرم شدن طبقات گوناگون اجتماعی است. هدف این تحقیق، مطالعه کارکرد سینما در بازنمایی مفاهیم جامعه شناختی و معرفت شناختی است که به مطالعه موردی سریال پربیننده «بازی مرکب» میپردازد. روش تحقیق این مطالعه، تحلیل محتوی کمی و کیفی است و نتایج تحقیق بیانگر آن است که این سریال، با استفاده از زبان هنر و با بهرهگیری از تکنیکهای رسانهای قابل توجه، توانسته است ضمن ترسیم قالب دو وجهی متضاد مبتنی بر معرفت شرقی «ین و یانگ»، جامعه طبقاتی و طبقات مختلف جامعه را به تصویر بکشد. جامعهای که در آن، طبقات فرودست و متوسط، محکوم به خدمت به طبقات مرفه و ابرطبقه هستند. در «بازی مرکب»، شاه بیت نظام سرمایهسالار، گزارهای است که خط تعلیق اصلی داستان را شکل میدهد: «در کاپیتالیسم، همه چیز کالا است و هرچزی که کالا باشد، قیمتی دارد». سینما و هنر، توان این را دارد که پیچیدهترین مفاهیم استدلالی و شناختی را در قالبهای حسی و ادراکی، به ذهن و قلب مخاطب انتقال دهد. این سریال نیز توانسته به خوبی، مفاهیم جامعهشناختی معرفتشناختی متعددی را به خودآگاه و ناخودآگاه مخاطبین خود، منتقل کند. سریال « بازی مرکب» را میتوان یکی از آثار تلوزیونی مثبت سالهای اخیر سینمای مدرن، به ویژه سینمای کره، در نظر گرفت | ||
کلیدواژهها | ||
سینما؛ جامعه طبقاتی؛ معرفت ثنویتی؛ تضاد و تقابل؛ بازی مرکب | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 46 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 469 |