
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
طراحی و اعتبار سنجی مدل توسعه سرمایه فکری در مدارس کودکان اسنثنایی دوره ابتدایی | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 14، شماره 29، شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی شکوهی* 1؛ رمضان جهانیان2 | ||
1معلم | ||
2دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش طراحی و اعتبار سنجی مدل توسعه سرمایه فکری در مدارس کودکان استثنایی دوره ابتدایی بود. روش پژوهش آمیخته (کیفی- کمی) بود. در بخش کیفی، از روش تحلیل محتوای کیفی و در بخش کمی، از روش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. جامعة آماری کیفی، متن مصاحبه ها و کتب و مقالات (از سالهای 2005 تا 2019) بود که از پایگاههای اطلاعاتی مرتبط دانلود شدند. با توجه به قاعده اشباع نظری داده ها تعداد 86 سند و تعداد 22 متن مصاحبه انتخاب شد. جامعة آماری کمی، کلیه مدیران مدارس کودکان استثنایی دوره ابتدایی بودند.مبتنی بر جدول تعیین حجم نمونه مورگان تعداد 136 نفر از مدیران به روش نمونه گیری نصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای اعتبارسنجی مدل تعداد 30 نفر از اعضای هیات علمی به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادههای کیفی مصاحبه های نیمه ساختارمند، فیش برداری و ابزار جمع آوری دادههای کمی پرسشنامه محقق ساخته سرمایه فکری بود که روایی محتوایی آن از طریق بررسی متخصصان و پایایی آن با استفاده از روش پایایی ترکیبی (CR=./72) به دست آمد. از پرسش نامه 7 سؤالی محقق ساخته برای اعتبار سنجی مدل استفاده شد. دادههای کیفی از طریق تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری تحلیل شدند. تحلیل داده های کمی با استفاده از تحلیل عاملی و معادلات ساختاری انجام گرفت. پس از تحلیل محتوا و استخراج کدها، مؤلفهها و زیر مؤلفهها، مدل توسعه سرمایه فکری مدارس کودکان استثنایی دوره ابتدایی ارائه گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل توسعه سرمایه فکری؛ مدارس کودکان استثنایی دوره ابتدایی؛ اعتبار سنجی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 35 |