
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
الگوی شایستگیهای مدیران تراز انقلاب اسلامی در سازمانهای فرهنگی (مورد مطالعه: سازمان صدا و سیما) | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 24، اسفند 1400، صفحه 95-124 اصل مقاله (1.82 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا مردانی* 1؛ احمد میرزایی2؛ احسان ساده3؛ زین العابدین امینی3 | ||
1دانشیار، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع)، ایران | ||
2دانش آموخته دکتری مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران. | ||
3دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر شناسایی و مدلسازی شایستگی ها و ویژگی های مدیران تراز انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و رسانه است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات جزء پژوهشهای آمیخته (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی شامل مدیران ارشد و میانی رسانه و در بخش کمّی شامل تمامی مدیران رسانه بود. حجم نمونه در بخش کیفی با اشباع نظری،20 نفر و در بخش کمّی بر اساس جدول مورگان 196 نفر برآورد شد. انتخاب نمونه در بخش کیفی به صورت نمونهگیری هدفمند و در بخش کمّی به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انجام شد. در بخش کیفی، از ابزار مصاحبه و در بخش کمّی، از پرسشنامه محققساخته بر مبنای مقیاس لیکرت (5 گزینهای) بود. نتایج به دست آمده به شناسایی 41 مولفه و 156 شاخص منجر شد که 4 بعد اثرگذار شامل شایستگی های عمومی مدیریت، شایستگی های عام مدیریت رسانه، شایستگی های مدیریت رسانه رادیو و تلویزیون و شایستگی های مدیریت انقلابی و 5 بعد اثرپذیر بهبود عملکرد سازمانی، توسعه سازمانی، کارآفرینی سازمانی، رضایت شغلی و افزایش تعهد سازمانی تأثیر دارند. نتایج دیگر نشان داد که وضعیت موجود مؤلفههای شناسایی شده در نقش سرمایه اجتماعی در موفقیت کارآفرینی مطلوب است. علاوه بر این، سازوکارها، تسهیلگرها و موانع پیش روی شایستگی مدیران تراز انقلاب اسلامی در رسانه ارائه شد. در نهایت مدل پژوهش متشکل از عوامل اثرگذار، پدیده محوری (عوامل تشکیل دهنده)، تسهیلگرها، موانع و سازوکارهای موثر جهت تبیین ویژگی های مدیران تراز انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و رسانه ارائه شد و درجه تناسب آن مناسب بود. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی؛ مدیران انقلابی؛ مدلسازی؛ سازمان های فرهنگی؛ صدا و سیما | ||
مراجع | ||
امیر خانی، زیبا؛ فرهنگی، علی اکبر؛ مظفری، افسانه. (1395). طراحی مدل شایستگی مدیریت رسانهای. مطالعات رسانهای، 1394، سال دهم، دی 1395، صفحه 21-29.
ایمانی, عبدالمجید, قدرتی, سمانه. (1395). مدل مفهومی شایستگی مدیران منابع انسانی در چارچوب نظام ارزشی اسلام. پژوهش های مدیریت عمومی، 9 (33)، صص 221-191.
بهراد، آرمان؛ سبک رو، مهدی؛ طباطبائی نسب، محمد. (1398). طراحی مدل شایستگ یهای رؤسای گروه های مالیاتی در سازمان امور مالیاتی کشور (یک رویکرد کیفی). پژوهشنامه مالیات، شماره چهلم (مسلسل 88 )، زمستان 1398، صص 65-91.
تقوی، میرحمید؛ علی احمدی، علیرضا. (1396). بررسی نقش شایستگیهای مدیریتی در ترویج فرهنگ نوآوری و اعتماد نهادی. مجله توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، پیاپی ۴۵ (پاییز ۱۳۹۶)، صص 1-24.
خاشعی، وحید، میرحاجی، سید مهدی. (1396). مهارت های مدیریت رسانه، فوژان.
عسگری، عبدالعلی؛ مکبری، امیرحسین. (1390). مدیریت استراتژیک رسانه و ارائه مدل مفهومی جدید (ملاحظاتی بر کاربست مدل های مرسوم در سازمان های رسانه ای). بهار 1390 - شماره 65 علمی-پژوهشی/ISC (32 صفحه - از 41 تا 72).
موسی زاده، زهره؛ عدلی، مریم. (1388). معیارهای انتخاب و انتصاب مدیران با رویکرد شایسته گزینی در نهج البلاغه. اندیشه مدیریت، دوره سوم، شماره 1، صص 132-103.
Arefnejad, M. (2018). “Identification and Prioritization of Competency Components of School Managers with Emphasis on Islamic Management”. Two Journal of Management and School Management, 5 (1): 172-151.
Bartram D. (2005) "The great eight competencies: A criterion-centric approach to validation", Journal of Applied Psychology, 90 (6): 1185-1203.
Chen, jenn. (2017), 9 Skills Every Social Media Manager Must Have, Social Media & the Evolution of Transparency, sproutsocial.com.
Cochran, G. (2009). Developing a Competency Model for a 21th century Extension Organization, Ohio State University, and a doctor of dissertation.
Dreyfus R. C. (2014) "Identifying competencies that predict effectiveness of R&D managers", Journal of Management Development, 27(1): 76- 91.
Dubois, D. D. (1993). Competency-based performance improvement: A strategy for organizational change. Amherst, MA: HRD Press.
Dubois, D. D., Rothwell, W. J., Stern, D. J., & Kemp, L. K. (2004). Competency-based human resource management. Palo Alto, CA: Davies-Black Publishing.
Gunawanm J. (2018). Factors contributing to managerial competence of first‐line nurse managers: A systematic review. Intrnational Journal of Nursing Practice. 2018; 54(1): 46-60.
Jeou-Shyan Horng H.H. Liu C-H. Lin L & Tsai C-Y (2011) Competency analysis of top managers in the Taiwanese hotel industry. International Journal of Hospitality Management. Vol. 30 pp. 1044–1054.
Lucia, A. D., & Lepsinger, R. (1999). The art and science of competency models: Pinpointing critical success factors in organizations. San Francisco: Jossey-Bass/Pfeiffer.
McClelland, D. (1973), testing for competence rather than for "intelligence". American Psychologist, Vol. 28, No.1, pp. 1-14.
Rantz A. (2018). Competencies: Report of the competencies workgroup. Workforce and succession planning workgroup. 2018. New York State Governors Office of Employee Relations and the Department of Civil Service.
Sanchez J. C. (2010) University training for entrepreneurship competencies: Its impact on intention of creation, Springer science +Business Modia. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 624 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 321 |