1استادیار گروه معارف، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران
2کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران
چکیده
مقاله حاضر به بررسی آسیبشناسی برنامههای ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز به عنوان یک شاخص مهم در جهت برنامهریزیهای آینده نظام تعلیم و تربیت پرداخته است. کار فرهنگی و برنامههای ترویج و توسعه فرهنگ نماز برای دانشجویان بهطور عام، یکی از سیاستهای معاونت فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی است. هر پدیدهای ممکن است در معرض آسیبهای متفاوت قرار گیرد؛ ضرورت دارد رویکرد برنامهریزی وضعیت اقامه نماز مورد کنکاش قرار گیرد و آسیبهای آن شناسایی شود. با شناسایی نقاط ضعف و آسیبها میتوان به برنامهای جامع در جهت تقویت هر چه بیشتر برنامههای ترویج و توسعه نماز دست یافت. این پژوهش پیمایشی، کاربردی و از نظر اجرا توصیفی و تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کل دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان است. در این نوشتار برای نمونهگیری به صورت تصادفی 364 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. براساس نتایج پژوهش، میانگین شاخص برنامههای ترویجی اقامه نماز 54/2، یعنی متوسط به پایین است. این شاخص بیشترین همبستگی را با شاخص امام جماعت (50/0r=) و بعد استادان، مسئولان و کارکنان (40/0r=) و در نهایت، با شاخص مسجد دانشگاه (24/0r=) دارد. در ادامه، میتوان ارتباط شاخص نهادینه کردن را با متغیرهای مستقل تحقیق مورد بررسی قرار داد. بیشترین میزان ارتباط برای شاخص آگاهسازی «28/0r= » و مبلغان مذهبی«27/0r= » است.
ابوالقاسمی، محمدجواد و سجادی، مهدی (1384). چالشهای توسعه فرهنگ دینی. تهران: انتشارات عرش پژوه.
بهپژوه، احمد و فتحی، شهپر (1381). تأثیر برنامههای آگاهسازی و تماس اجتماعی بر نگرش دانشآموزان دبیرستانی نسبت به دانشآموزان عقبمانده ذهنی و یکپارچهسازی آموزشی آنان. مجله علوم اجتماعی و انسانی، دانشگاه شیراز، شماره 36، صص 25-13.
حبیبی، سید محسن (1382). از شار تا شهر. انتشارات دانشگاه تهران.
خمینی، روح الله (1368). اسرار نماز یا معراج السالکین و صلوه العارفین، امام خمینی(ره). تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
رحیمیان، مسعود و محکی، وحید (1388). بررسی حس مکان و عوامل شکل دهنده آن، ( مطالعه موردی پروژه مداخله در بافت فرسوده میدان شهدا مشهد). اولین همایش بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری، مشهد.
روشندل اربطانی، طاهر(1386). تبیین جایگاه رسانههای هنگانی در نهادینه کردن ورزش همگانی در کشور نشریه حرکت، شماره 33.
ریتزر، جورج (1379). نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمه محسن ثلاثی، تهران: علمی.
ساروخانی، باقر (1370). درآمدی بر دایرهالمعارف علوم اجتماعی. تهران: کیهان.
ستوده، هدایت الله (1379). آسیبشناسى اجتماعى. تهران: نشر آواى نور.
سیاریفرد، آزاده؛ قدیریان، لاله؛ نظری، مریم؛ رجبی، فاطمه؛ حقجو، لیلا و مونسان، لیلا (1395). نظام پاداشدهی مؤثر بر عملکرد کارکنان بیمارستان: چالشها و راهکارها. فصلنامه بیمارستان، شماره 4.
ﻃﺎﻟﻘﺎﻧﯽ، غلامرضا؛ عابدیجعفری، حسن؛ فقیهی، ابوالحسن و عباسی، رسول (۱۳۸۹). ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﺴﺠﺪ، ﺗﺪوﯾﻦ اﻟﮕﻮی ﺷﺎﯾﺴﺘﮕﯽ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ. ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻣﻨﺎﺑﻊاﻧﺴﺎﻧﯽ، داﻧﺸﮕﺎه اﻣﺎم ﺣﺴﯿﻦ، ﺳﺎل 2، ﺷﻤﺎره 3 و 4.
فاضل، رضا و میری اشتیانی، الهام (1387). آسیبهای اجتماعی ایران، نگاهی به آینده. مجمع تشخیص مصلحت نظام، تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک.
فصیحی، امانالله (1389). بررسی کارآمدی نظریه کارکردگرایی. معرفت فرهنگی اجتماعی، سال اول، شماره دوم.
قلیپور، آرین (1394). مدیریت رفتار سازمانی (رفتار فردی). مرکز تحقیق توسعه انسانی.
کرمی، عزتالله و فنایی، ابوطالب (1373). بررسی نظریهپردازیهای ترویج. معاونت ترویج و مشارکت مردمی.
مجلسى، محمد تقى (1410). بحار الأنوار، چاپ اول، بیروت، مؤسسه الطبع و النشر.
منطقی، مرتضی (1383). مبانی نظری هویت و بحران هویت؛ مراتب و مؤلفههای هویت. تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
میری آشتیانی، الهام (1382). مقدمهای بر آسیبشناسی مسائل اجتماعی در ایران. تهران: گفتمان.
Merton, R. K. & Rossi, A. (1968). Contribution to the Theory of Reference Group Behavior. In Robert, K. Merton (Ed.). Social Theory and Social Structure, (P. 279-334), New York, Free Press.
Porter, L. W., & Lawler, E. E. III. (1968). Managerial attitudes and performance. Homewood, IL: Irwin.
Scott, R. W. (2001). Institutions and Organizations. Second ed. Sage, Thousand Oaks, CA., 12-13.