استادیار دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع)
چکیده
یکی از روشهای مناسب برای مقابله با تهدیدات نرم، آگاهیبخشی و ایجاد بصیرت در بین آحاد مردم، گروههای آماج و به ویژه مدیران صحنه، دستاندرکاران و برنامهریزان فرهنگی ـ اجتماعی از طریق آموزش است. مقاله حاضر، با هدف مقابله مدیریتشده با تهدیدات نرم، در حوزه آموزش با بهرهگیری از دیدگاههای صاحبنظران و مبتنی بر رهنمودهای مقام معظم رهبری تدوین شده است. روش تحقیق به شکل ترکیبی بوده که در بخش کیفی با تحلیل محتوای گفتمان رهبری و در بخش کمی با توصیف دادههای گردآوریشده صورت گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات آن با انجام پرسشنامه در جامعه آماری بین 50 نفر از خبرگان فرهنگی، اجتماعی و امنیتی به صورت هدفمند اجرا شده است. در این پژوهش، سه مؤلفه شامل: اهداف کلی الگوی آموزشی (با 5 شاخص)، شایستگیهای فراگیران (با 7 شاخص) و قابلیتهای فراگیران (با 7 شاخص متناظر در سه حیطه دانشی، انگیزشی و مهارتی)، از منظر خبرگان مورد بررسی و سنجش قرار گرفته که در نتیجه، با 76/0 ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. قابلیتها و تواناییهای فراگیران به عنوان برونداد الگوی آموزش مقابله با تهدید نرم باید مطلوب رهبر عظیمالشأن انقلاب اسلامی باشد؛ یعنی «افرادی دارای شناخت کافی از تهدید نرم و ابزار و شیوههای آن، توانمند در مدیریت صحنه فرهنگی، بهرهمند از بصیرتی عمارگونه، داشتن صبر مالکاشتری و امیدوار به آیندهای پیروزمند».
Armstrong, Ann-Marie (2004). Instructional Design in The Real World. USA: Information Science Publishing.
Earnest, J, De Melo F. )2001(. Competency-based engineering curricula: An innovative approach. Netherlands; International Conference on Engineering Education.
Taba, H. (1962). Curriculum development: Theory and practice. New York: Harcourt, Brace & World.
Reigeluth, C. M., & Merrill, M. D. (1979). Classes of instructional variables. E.
Fardanesh, H. (1999). A Critical Comparison of Systematic and Constructive Approaches to Instructional Design, Modarres Humanities Quarterly, (3rd period)3, Tarbiat Modarres University, Tehran Iranducational Technology, 19(3).