
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
تربیت در ادبیات تعلیمی با تأکید بر قابوسنامه و با نگاه به افق آینده فرهنگ ایرانی- اسلامی | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
دوره 10، شماره 22، اسفند 1399، صفحه 63-102 اصل مقاله (697.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حسنرضا رفیعی* | ||
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر از زمره تحقیقات کیفی است که روش گردآوری یافتهها در آن، از نوع اسنادی و مراجعه به منابع، و شیوه تجزیه و تحلیل یافتهها نیز از نوع محتوای کیفی است. این پژوهش، شامل بررسی محتوای یازده متن کوتاه و بلندِ بازمانده از ادبیات تعلیمی ایران باستان و چند نمونه ادبیات تعلیمی بعد از اسلام، به ویژه متن قابوسنامه است که اثر آخِر با دقت و تعمیق بیشتر مورد واکاوی قرار گرفته است. بابهای چهل و چهار گانه این کتاب در هشت بعد: دینداری و اخلاق معنوی، دانشاندوزی، هنرپروری، بهرهبری از دنیا، پاکیزگی و استراحت، دشمنی کردن، سلوک درباری و ادب اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت. آنگاه برای هر یک از این ابعاد، مؤلفهها و مصادیقی از متن کتاب استخراج و در جداول نهگانه سازماندهی و ارائه شد. در نتیجه، 8 بعد، 43 مؤلفه، 328 شاخه و 333 مصداق به دست آمد. تحلیل یافتهها براساس ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای به دستآمده، به ترسیم مدل مفهومی پژوهش منجر شد. با نگاهی به یافتههای پژوهش که منطبق با فطرت و طبیعت انسانی، فرا زمانی و فرا مکانی است، چنانچه به افق آینده فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در بیانیه گام دوم نگاهی پدیدارشناسانه داشته باشیم، درمییابیم که بخش اعظمی از ادبیات تعلیمیِ قابوسنامه برای نسل حاضر و نسلهای آینده قابل بهرهبرداری است و سرپلی مناسب برای انتقال فرهنگ ملی و دینیِ گذشته به تمدن نوین اسلامیِ مورد انتظار به شمار میآید. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ تعلیم؛ ادبیات تعلیمی؛ فرهنگ؛ قابوسنامه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,144 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 296 |