
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه عمومی و نقش رفتار مصرفکننده در ارتقاء حمل و نقل پایدار وکاهش ترافیک | ||
علوم ورزشی و توان رزم | ||
مقاله 8، دوره 1، شماره 1، اسفند 1401، صفحه 95-108 اصل مقاله (365.89 K) | ||
نوع مقاله: علمی | ||
نویسنده | ||
حسن عیسی زاده* | ||
دانشیار دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از تحقیق، تحلیل توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه عمومی و نقش رفتار مصرفکننده در ارتقاء حملونقل پایدار وکاهش ترافیک است. روششناسی: روش تحقیق، توصیفی- همبستگی است. در این پژوهش، 170 نفر از افرادی که به صورت مستمر (حداقل هفته ای 3 بار مراجعه) از دوچرخههای عمومی استفاده میکردند، به عنوان نمونه انتخاب شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد برگرفته شده از مطالعات رضایت مشتریان و وفاداری میباشد. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل تی نشان میدهد که رضایتمندی و وفاداری استفادهکنندگان از دوچرخههای عمومی وکاهش ترافیک، از وضعیت مناسبی برخوردار هستند و در این راستا، مؤلفه رضایت از سلامتی و مؤلفه وفاداری رفتاری از بالاترین اولویت نزد شهروندان برخوردار هستند. همچنین رابطه مثبت و معنیداری بین رضایتمندی و وفاداری شهروندان برقرار است بطوریکه رضایتمندی توانایی پیشبینی 27درصد از وفاداری مشتریان را دارد. نتیجهگیری: با عنایت به تحلیل یافتهها، اولویت بالای رضایت از سلامتی کسب شده به واسطه استفاده از دوچرخه، نه تنها نمایانگر ارزش بالای دوچرخه عمومی و مزایای سلامتی و کاهش ترافیک آن نزد شهروندان است؛ بلکه نقش بسزایی نیز در وفاداری شهروندان به سامانههای دوچرخه عمومی و کاهش ترافیک دارد. همچنین کسب وفاداری رفتاری شهروند میتواند کمک شایانی به توسعه سامانه دوچرخه عمومی، هم در افزایش جذب مخاطبین جدید و هم در بهبود و توسعه سامانه داشته باشد. در این راستا استفاده از دوچرخه عمومی از یکسو در سلامتی و تندرستی شهروندان تأثیرگذار بوده و از سویی دیگر به توسعه حمل و نقل و کاهش ترافیک پایدار شهری کمک میکند. هدف:هدف از تحقیق، تحلیل توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه عمومی و نقش رفتار مصرفکننده در ارتقاء حملونقل پایدار وکاهش ترافیک است. روششناسی: روش تحقیق، توصیفی- همبستگی است. در این پژوهش، 170 نفر از افرادی که به صورت مستمر (حداقل هفته ای 3 بار مراجعه) از دوچرخههای عمومی استفاده میکردند، به عنوان نمونه انتخاب شده است. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد برگرفته شده از مطالعات رضایت مشتریان و وفاداری میباشد. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل تی نشان میدهد که رضایتمندی و وفاداری استفادهکنندگان از دوچرخههای عمومی وکاهش ترافیک، از وضعیت مناسبی برخوردار هستند و در این راستا، مؤلفه رضایت از سلامتی و مؤلفه وفاداری رفتاری از بالاترین اولویت نزد شهروندان برخوردار هستند. همچنین رابطه مثبت و معنیداری بین رضایتمندی و وفاداری شهروندان برقرار است بطوریکه رضایتمندی توانایی پیشبینی 27درصد از وفاداری مشتریان را دارد. نتیجهگیری: با عنایت به تحلیل یافتهها، اولویت بالای رضایت از سلامتی کسب شده به واسطه استفاده از دوچرخه، نه تنها نمایانگر ارزش بالای دوچرخه عمومی و مزایای سلامتی و کاهش ترافیک آن نزد شهروندان است؛ بلکه نقش بسزایی نیز در وفاداری شهروندان به سامانههای دوچرخه عمومی و کاهش ترافیک دارد. همچنین کسب وفاداری رفتاری شهروند میتواند کمک شایانی به توسعه سامانه دوچرخه عمومی، هم در افزایش جذب مخاطبین جدید و هم در بهبود و توسعه سامانه داشته باشد. در این راستا استفاده از دوچرخه عمومی از یکسو در سلامتی و تندرستی شهروندان تأثیرگذار بوده و از سویی دیگر به توسعه حمل و نقل و کاهش ترافیک پایدار شهری کمک میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
دوچرخه عمومی؛ حمل و نقل پایدار؛ رفتار مصرفکننده. کاهش ترافیک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 48,736 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 188 |