
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
مُدل آزمون شده خلاقیت در یک سازمان آموزشی نظامی | ||
پژوهش های مدیریت و فرماندهی نظامی | ||
دوره 13، شماره 43، شهریور 1391، صفحه 17-37 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حمید رئیسی | ||
چکیده | ||
مقدمه: تحقیق حاضر به منظور دستیابی به مُدل خلاقیت در یک سازمان آموزشی نظامی اجرا شده است. روش: افراد جامعه آماری خبرگان و صاحبنظران در حوزه خلاقیت هستند. حجم نمونه بر اساس فرمول آلفا – بتا 162 نفر تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی، نمونه ها انتخاب شدند. روش پژوهش کاربردی و از نوع پیمایشی است. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه محقق ساخته میباشد که پایایی آن با روش آلفای کرونباخ برابر با 96/0محاسبه شده است. دادههای تحقیق در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی به ویژه مُدلیابی معادلات ساختاری، آزمون فریدمن، KMOوبارتلت و t مستقل تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین بعد آموزشی و مؤلفههای خلاقیت در سطح 01/0≥ p تفاوت معناداری وجود دارد. از بین مؤلفههای بُعد آموزشی، مؤلفه روش تدریس بیشترین سهم و اهمیت را دارا است. بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، بُعد آموزشی و مؤلفه روش تدریس و شاخص شیوههای ارتباط گروهی، بیشترین تأثیر را در خلاقیت دارد. بنابراین ضرورت دارد مدیران آموزشی با توسعه ابعاد آموزشی، مؤلفهها و شاخصهای مدل تحقیق حاضر زمینههای خلاقیت و پرورش آن را تسهیل کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت؛ مدل آزمون شده؛ سازمان آموزشی نظامی؛ مؤلفهها و شاخصهای آموزشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,121 |