1استادیار دانشکده مدیریت و علوم نظامی، دانشگاه افسری امام علی (ع)، تهران، ایران؛ Amohammadi1360@yahoo.com
2دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناس، پژوهشگر دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع)، تهران، ایران؛ yaser.faizolahy@gmail.com
چکیده
هدف تحقیق مطالعه حوزههای پیش برنده فرهنگ دفاع مقدس در گام دوم انقلاب اسلامی است. روش تحقیق به کار رفته در این مطالعه، کمی و پیمایشی است و جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. مطالعه به شکل نخبگی و با جامعه آماری تمام شمار در بین شش خبره حوزه دفاع مقدس انجام شده است. در این تحقیق از طریق مصاحبه با شش خبره در حوزه دفاع مقدس، تعداد 10 حوزه اصلی دفاع مقدس بنام حوزه های شهدا، ادبیات و تاریخ شفاهی، نیروی انسانی متولّی، پیشکسوتان، فرهنگی و هنری، معارف جنگ، راهیان نور، فناوری و رسانه، تبلیغات، و حوزه حقوقی بینالمللی شناسایی شد. در ادامه تحقیق، این 10 حوزه با استناد به متن مصاحبههای تحقیق و دیدگاه سایر اندیشمندان تبیین شده است. در نهایت از طریق مطالعه کمی و توزیع پرسشنامه بین خبرگان، سهم 10 حوزه دفاع مقدس در ترویج فرهنگ دفاع مقدس در گام دوم انقلاب اسلامی در وضع موجود و وضع مطلوب آورده شده است. نتایج نشان میدهد عملکرد کلیه نهادهای دفاع مقدس در کشور، حدود 50 درصد است. از نظر خبرگان در وضعیت مطلوب باید به 86 درصد رسید و شکاف عملکردی فعلی در حد 35 درصد است.
ابوالحسنیترقی، مهدی (1398). تولید تاریخ شفاهی با گردآوری حداکثری مدارک شفاهی، معاونت پژوهش و نشر کنگره بزرگداشت شهدای شهرستان خمینیشهر. مشاهدهشده در 20 آبان 1398 در Oral-history.ir
ادیبی، نادر (1394). بررسی وضعیت روایتگری راویان راهیان نور در مصاحبه با سرتیپ دوم پاسدار نادر ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور. فصلنامه تخصصی دفاع مقدس (نگین ایران)، سال 13، شماره 53.
ارسلانپور، امیرهادی (1385). موزه و بناهای یادبود دفاع مقدس. پایاننامة کارشناسی ارشد معماری. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران
ایزدی، مصطفی؛ مرادپیری، هادی؛ حاتمی؛ حمیدرضا؛ سهرابی، حسین (1396). ترویج فرهنگ دفاع مقدس: آسیب شناسی، ارائه مدل و راهکارها. سیاست دفاعی، دوره 25، شماره 99، تابستان 1396، ص 152-119.
بینام (1390). تأملی در درس آشنایی با دفاع مقدس. مجله معارف، شهریور و مهرماه 1390، شماره 78
جاسبی، عبدالله (1393). ضرورت مدیریت دانش دفاع مقدس/حرکت به سمت وجه تجویزی جنگ. سخنرانی در همایش دفاع مقدس و دانشگاه. دانشگاه آزاد اسلامی یادگار امام شهرری.
جانیپور، محمد (1391). شهدای دفاع مقدس درباره «قدرت نرم» نظریه دارند. به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا).
جعفری، رضا (1398). تحلیلی بر تأثیر روایات دفاع مقدس به عنوان یکی از مؤلفه های فرهنگی بر اقتدار ملی ایران. مدیریت فرهنگی، دوره 13، شماره 3 (پیاپی 45)، پاییز 1398، ص 83-69.
حقیطلب، احمد (1396). ضرورت توجه به مقوله تبلیغات در حوزه ادبیات دفاع مقدس. گزارشی از حوزه ادبیاتگروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان www.yjc.ir
حیدری، حمید (1398). نهضت تولید محتوای دفاع مقدس در فضای مجازی. بازیابی در 8/8/1398 از radiogoftogoo.ir
رشید، غلامعلی؛ پاشایی هولاسو، امین (1391). ارائه مدلی مبتنی بر مدیریت دانش جهت ترویج فرهنگ دفاع مقدس. پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 2(6)، ص 233-203.
رئوفموسوی، سید ابراهیم (1391) مطالعه علمی دفاع مقدس و دوری از حقیقت آن. مشاهدهشده در 9 بهمن 1398، ir
سوداگر، احمد (1390). تصور دانشگاه از دفاع مقدس. مجلهمعارف، شهریور و مهرماه 1390، شماره 87
صدارت، محمد. (1397). راهیان نور؛ بسترساز عمل به گام دوم انقلاب. مشاهدهشده در 5 خرداد 1399 در.com
طاووسی، احمدرضا (1378). بررسی نقش تبلیغات در جنگ تحمیلی، پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی
عباسنژاد، عسگر (1397). تحلیل مجموعه مقالات تاریخ شفاهی دفاع مقدس. مشاهدهشده در 13 آذر 1398 در oral-history.ir
فتحالهیپور، حمید (1397). چگونه سازمانها میتوانند دانش را مدیریت و از آن استفاده کنند. تهران، انتشارات آیندهپژوه.
قاضی، مرتضی (1398). مستندنگاری دفاع مقدس الگویی برای عملی کردن بیانیه گام دوم. مشاهدهشده در 8 بهمن 1398 در isna.ir
گروه حماسه و جهاد دفاع پرس (1397). نقش رسانهها و شبکههای اجتماعی در حوزه حماسه و ایثار. مشاهدهشده در 12 بهمن 1398 در ir
لطفی مرزناکی، رحمان (1396). دفاع دانشبنیان در اندیشه امام خامنهای. مجموعه مقالات سومین همایش تبیین اندیشه دفاعی امام خامنهای، تهران، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
محمدی فاتح، اصغر (1398). مدیریت دانش در حوزه دفاع مقدس، با تأکید بر گام دوم انقلاب اسلامی، تهران: انتشارات دانشگاه امام علی (ع).
مرادی، انوش؛ رجبپور، محمدابراهیم (1396). مؤلفههای تاریخنگاری شفاهی دفاع مقدس، مشاهدهشده در 4 دیماه 1398 در com
مسعودی، امیدعلی (1393). بررسی راه های اثربخش کردن فرهنگ دفاع مقدس با تأکید بر نقش رسانه ها، دولت و پدیدآورندگان. پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، دوره 4، شماره 10، پاییز و زمستان 1393، ص 93-69.
معصومی، محرم (1397). راهیان نور فرصت درک واقعیتهای دفاع مقدس است، مشاهدهشده در 12 دیماه 1398 در dana.ir
معین وزیری، نصرتالله (1393). نیروی زمینی ارتش در عملیات فتح المبین، انتشارات ایران سبز.
یوسفی، اشکان؛ کشاورز ترک، عین الله؛ نهادی، هادی (1398). بررسی تأثیر مؤلفه های فرهنگی و اجتماعی دفاع مقدس بر آینده امنیت ملی ج. ا. ایران. فصلنامه علمی راهبرد دفاعی. 17(2)، تابستان 98، ص 96-69.
Dan, H. (2010). Knowledge work 2020: thinking ahead about knowledge work” journal of on the horizon, VOL. 18 NO. 3 2010, pp. 193
Mäntymäki, M. and Riemer, K.(2016). Enterprise social networking: A Knowledge management perspective. International Journal of Information Management, 36, pp. 1042-1052.
Soto-Acosta, P. and Cegarra-Navarro, J.G.(2016).New ICTs for knowledge management in organizations. Journal of Knowledge Management, 20(3), pp. 417-422.
Weber, M.S. and Shi, W.(2017).Enterprise Social Media. In: Scott, C.R. and Lewis, L. (eds.) the International Encyclopedia of Organizational Communication, Chichester: Wiley – Blackwell.
Wellman, J. L. (2009).Organizational learning: How Companies and Institutions Manage and Apply Knowledge. New York: Palgrave Macmillan.