
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,182 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 139,928 |
واکاوی شاخصها، ویژگیها و بایستههای جوانان تمدنساز در تراز نظام انقلابی در اندیشه مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
دوره 9، شماره 19، شهریور 1398، صفحه 147-187 اصل مقاله (531.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محسن رادمهر* 1؛ سید محمدرضا رشیدی آل هاشم2؛ محسن هادی طحان1؛ غلامعلی رنجبر1 | ||
1مدرس و پژوهشگر دانشگاه افسری امام حسین(ع) | ||
2استادیار جامعه شناسی دانشگاه افسری امام حسین(ع) | ||
چکیده | ||
در اندیشهی مقام معظم رهبری، «نیروی انسانی جوان و کارآمد با زیربنای ژرف و اصیل ایمانی و دینی» مهمترین گنجایش امیدبخش کشور برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) به شمار میآید. ایجاد «تمدن نوین اسلامی» به عنوان «هدف»، «آرمان» و «خط کلی نظام اسلامی» همواره مورد پافشاری مقام معظم رهبری بوده است. مسئلهی «نیروی انسانی جوان و پویا» در تراز این تمدن یکی از مهمترین بخشهای این نظریهی متعالی است. چه جوانانی میتوانند شانههای خود را زیر بار این مسئولیت سنگین قرار داده و سرافرازانه از آن بیرون بیایند؟! یا بهعبارتدیگر شاخصها، ویژگیها و بایستههای جوانان تمدنساز در تراز نظام انقلابی چیست؟!ازآنجاکه گفتمان انقلاب اسلامی متأثر از اندیشههای حضرت آیتالله خامنهای بوده و اندیشههای معظم له یکی از منابع اصلی و بالادستی برای روشن نمودن مسیر انقلاب به شمار میآید، این پژوهش کوشیده است که این شاخصهها، ویژگیها و الزامات را از نگاه ایشان مورد واکاوی و بررسی قرار دهد. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل مضمون، به بررسی بیانات، سخنرانیها، پیامها و مکتوبات معظم له در طول زعامت ایشان پرداخته شده و از این رهگذار، شاخصها و بایستههایی استخراج شده است. برابر یافتههای این پژوهش، مؤلفهها و شاخصهایی چون «معنویت»، «عدالتخواهی»، «بصیرت»، «انقلابیگری»، «علم»، «خودباوری»، «اثرگذاری» و «اخلاقمداری» در نوجوانان و جوانان این مرز و بوم باید نهادینه شود، تا تمدن نوین اسلامی که برآیند انقلاب اسلامی و جبهه مبارزه با تمدن مادی است شکل بگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
جوانان تمدنساز؛ تراز نظام انقلابی؛ تمدن نوین اسلامی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13,458 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 423 |