
تعداد نشریات | 16 |
تعداد شمارهها | 128 |
تعداد مقالات | 982 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,024,628 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 140,137 |
جایگاه هویت ملی در کتابهای درسی دوره ابتدایی ایران | ||
پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی | ||
دوره 8، شماره 17، شهریور 1397، صفحه 1-29 اصل مقاله (585.09 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی محمدی1؛ فرشته صفری2؛ رضا جعفری هرندی* 3 | ||
1دانشیار و عضو هیئت علمی گروه آموزشی علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه قم | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه قم | ||
3دانشگاه قم | ||
چکیده | ||
هویت ملی نشانگر شخصیت هر ملت است که میتواند آن ملت را در بین سایر ملل مطرح و برجسته نماید. هدف این بررسی، تعیین میزان توجه کتابهای درسی دورهی ابتدایی به مقوله هویت ملی است. روش پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا میباشد. جامعه آماری کلیه 43 کتاب درسی دورهی ابتدایی چاپ شده در سال 1396 است که با استفاده روش سرشماری (تمام شماری)، تمام جامعه آماری موردمطالعه قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها، فرم تحلیل محتوای کتابهای درسی محقق ساخته بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا به کمک تکنیک آنتروپی شانون استفاده شده است. یافتهها نشان داد که در بین مؤلفههای هویت ملی (فرهنگی، سیاسی، نمادها)، مؤلفه سیاسی با 274 مورد، مؤلفه فرهنگی 273 مورد و نمادها 195 مورد در کتابهای درسی بکار رفتهاند. همچنین یافتهها نشان داد که بیشترین مقدار ضریب اهمیت در کتابهای درسی دوره ابتدایی را پایه سوم و کمترین مقدار را پایه دوم ابتدایی داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
دوره ابتدایی؛ هویت ملی؛ مؤلفه فرهنگی؛ مؤلفه سیاسی؛ نمادها؛ تحلیل محتوا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,213 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 547 |